Volkswagen ID LIFE duurzaam stadsautootje voor de toekomst

Volkswagen ID LIFE duurzaam stadsautootje voor de toekomst

Vorig artikel Volgend artikel

Volkswagen wil zo snel mogelijke duurzame mobiliteit voor zo veel mogelijk mensen bereikbaar maken. Omdat te bereiken wil het merk in 2025 een nieuw lid van de ID. Family op de markt brengen in het segment van de compacte auto's, de ID. LIFE. De prijs zou ergens vanaf de 20.000 euro moeten komen te liggen.

Moderne eenvoud

Volkswagen noemt het ontwerp van de ID. LIFE is modern, eenvoudig en premium. Of dat laatste straks overeenkomt met de werkelijkheid gaan we pas in 2025 zien. De ambities zijn in ieder geval hoog. Veel is gerelateerd aan de keuze en gebruik van materialen. Het afneembare dak van de ID. LIFE moet gaan zorgen voor heerlijk openlucht gevoel.

Houtsnippers, versnipperde T-shirts en rijstschillen

Het duurzame karakter van de ID. LIFE zit vooral in de materiaalkeuze. In de blanke lak voor de carrosserie gebruikt Volkswagen houtsnippers als natuurlijke kleurstof en de lakverharder is gebaseerd op biomassa. Het dak en de voorklep zijn vervaardigd uit een bijzonder materiaal en bestaan voor 100 procent uit gerecyclede PET-flessen. Het interieur combineert FSC (Forest Stewardship Council)-gecertificeerd hout voor het dashboard en de omlijsting van de achterbank met ArtVelours Eco voor de zittingen en portierbekleding. ArtVelours Eco is gemaakt van 71 procent gerecyclede PET-flessen en versnipperde T-shirts. Daarnaast dienen bio-olie, natuurrubber en rijstschillen als basismateriaal voor de banden van de ID. LIFE.

volkswagen_id_life_stadsauto

Je ID. LIFE als bioscoop of gamelounge

Het aardige van een concept is dat je alles nog mag roepen. In de productiefase kan er nog genoeg wijzigen. Toch wil Volkswagen niet korten op het gebruiksgemak van de ID. LIFE. Het stadsautootje krijgt een multifunctioneel interieur met toegang tot allerlei digitale toepassingen. Zo moet je straks binnen een paar tellen je ID. LIFE kunnen omtoveren in een een bioscoop of een gamelounge. Een spelcomputer en een projector behoren immers tot de basisuitrusting.

Een projectiescherm dient als beeldscherm, dat uit het dashboard steekt als het wordt gebruikt. Andere apparaten zijn afzonderlijk aan te sluiten en worden in het interieur van stroom voorzien via een 230 Volt/16 ampère aansluiting. Het zitconcept is extreem flexibel. De voorbank is volledig neer te klappen. Samen met de neerklapbare achterbank zijn tal van variaties mogelijk, van een bioscoopzit tot een circa twee meter lang bed of als een bagagevariant met een maximaal bruikbare kofferbak.

Camera's en een display vervangen zowel de buiten- als binnenspiegels. Belangrijke rijfuncties zijn te bedienen via een touchscreen op het zeshoekige stuurwiel. Onder het motto ‘Bring your own device’ is ook een smartphone in het besturingssysteem te integreren. Zo is de navigatie aan te sturen via de eigen smartphone of tablet. Muziek, films en games die daar op staan, kunnen in de ID. LIVE worden afgespeeld met gebruikmaking van het projectiescherm.

volkswagenid.life.Bed_2
Zitten in je ID. LIFE
volkswagenid.life.Bed_1
volkswagenid.life.gaming
Gamen in je ID. LIFE

Prestaties

De ID. LIFE maakt gebruik van een kleinere variant van het MEB-platform dat speciaal is ontwikkeld voor de nieuwe generatie elektrische Volkswagens. Het is voor het eerst dat een auto op basis van het flexibele MEB-platform wordt uitgerust met voorwielaandrijving. De elektromotor van 172 kW (234 pk) in de ID. LIFE laat hem in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.

Het accupakket van 57 kWh maakt een actieradius van zeker ruim 300 kilometer mogelijk. Dankzij moderne laadtechnologie is het bereik van de ID. LIFE tijdens een stop bij een snellaadstation binnen tien minuten met maximaal 163 kilometer te verlengen. De prestaties, laadcapaciteit en het bereik worden met software-updates bij elk nieuw model verbeterd.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....