De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Volkswagen komt met de vernieuwde Golf. De nadruk bij deze Volkswagen ligt niet alleen op nieuwe motoren, een scherp design en nieuwe assistentiesystemen, maar ook op een compleet nieuwe generatie infotainmentsystemen. Het topsysteem ‘Discover Pro’ kan met gebaren worden bediend. Het 9,2 inch touchscreen sluit qua vorm en functie aan bij het Active Info Display, dat ook nieuw is voor de Golf. Ook het aanbod online diensten en apps is verder uitgebreid.
De gebarenbediening van het ‘Discover Pro’ infotainmentsysteem is een wereldprimeur voor de compacte klasse. De Golf is vanaf nu ook leverbaar met het Active Info Display, het digitale instrumentarium. Op het gebied van assistentiesystemen zet de vernieuwde Golf eveneens de toon. Hij is standaard voorzien van innovatieve, veiligheidsverhogende voorzieningen zoals Front Assist en City Emergency Braking met de nieuwe voetgangers-herkenning.
Semi-autonoom rijden in files
De nieuwe File Assistent voor Golf-modellen met DSG-transmissie werkt samen met Lane Assist en ACC (de cruise control waarmee automatisch een vooraf ingestelde afstand tot voorliggers wordt aangehouden).
Nieuwe TSI-motoren, nieuwe zeventraps DSG
In de vernieuwde Golf debuteren nieuwe motoren zoals de 110 kW/150 pk sterke 1.5 TSI Evo, een viercilinder turbomotor met Active Cylinder Management (cilinderuitschakeling), variabele turbinegeometrie en een verbrandingsproces dat is afgeleid van de Miller-cycle. Met deze motor komt het gemiddelde verbruik van de nieuwe Golf op 4,9 l/100 km (CO2: 110 g/km). Later volgt ook de 1.5 TSI Evo BlueMotion (96 kW/130 pk). Deze vult alle innovatieve technologieën aan met een nieuwe ‘zeilfunctie’. Als de bestuurder het gas loslaat, wordt de TSI-motor uitgeschakeld. Dit was tot nu toe alleen het geval bij hybride voertuigen. Ook bij uitgeschakelde motor krijgen de elektromechanische besturing en de rembekrachtiging de benodigde energie. De nieuwe zeilfunctie kan het verbruik in de praktijk met 0,4 l/100 km verlagen. Hierdoor, en door de andere technische innovaties, is met de 1.5 TSI Evo afhankelijk van de rijstijl een verbruiksvoordeel van 1,0 l/100 km te realiseren.
De vernieuwde Golf GTI presteert nog beter dan zijn voorganger doordat zijn vermogen voortaan 169 kW/230 pk bedraagt. De Golf GTI Performance is nu goed voor 180 kW/245 pk. In de vernieuwde Golf wordt een nieuwe zeventraps DSG-transmissie gebruikt. Deze vervangt gaandeweg de zestraps DSG.
Verfijnd, krachtig design, nieuwe LED-verlichting
Alle vernieuwde Golf-modellen, inclusief de Variant, GTI en GTE, vallen op door het krachtige design. Nieuw zijn de voor- en achterbumpers, de spatborden vóór en, afhankelijk van het model, halogeen koplampen met LED-dagrijverlichting of full LED-hoofdverlichting in plaats van xenon-verlichting. Elke Golf heeft voortaan standaard volledige LED-achterlichtunits. Optioneel zijn LED-achterlichten met dynamische knipperlichten leverbaar. Ook zijn er nieuwe exterieurkleuren, wielen, bekledingsmaterialen en afwerkingsdetails.
De nieuwe Golf staat in maart 2017 in de showrooms van de Nederlandse Volkswagen-dealers. De vernieuwde e-Golf en Golf R worden binnenkort door Volkswagen gepresenteerd. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.
Verder lezen over Volkswagen
Shareables06.09.2024
Leer op hennep-basis voor een duurzame toekomst
Electric26.09.2020
Volkswagen lanceert haar tweede elektrische auto: de ID.4
Shareables23.10.2019
Dit zijn de zeven voorgangers van de Golf 8
Snelheid10.07.2019
Elektrische Volkswagen verbreekt Formule 1 record
Technologie03.04.2019
Volkswagen start in Hamburg met het testen van autonome auto’s
Nieuw28.02.2019
De Volkswagen Touareg V8 TDI komt eraan
Technologie24.05.2018
Apple partnert met Volkswagen voor zelfrijdende busjes op campus
Apple's autoplannen flink teruggeschroefdOldtimers23.04.2018