Oldtimers15.01.2015

Fiat 130 Berlina: een zeldzame klassieker


De grote Fiat was een niet geslaagde aanval op Mercedes en BMW

De Paus reed erin, en er is een club van in Nederland, maar qua aantallen is een van de zeldzaamste klassiekers: de Fiat 130, zowel de Berlina als de Coupe. Het is bijna veertig jaar geleden dat ik er een gezien heb, maar dan ook dagenlang, van binnen en van buiten, als chauffeur. Van wijlen Umberto Agnelli himself.

In 1977 was ik tweedejaars student aan de School voor de Journalistiek in Utrecht, woonachtig in een kraakpand aan de Herengracht in Amsterdam. Een beurs had ik niet, dus ik zat meer op de bestelwagen van Bouwvaria in de Staatsliedenbuurt, dan in de klas in Utrecht. Via een uitzendbureau, waar ik al snel de mooie baantjes kreeg omdat ik nooit ‘nee’ zei tegen het vuile werk.

Umberto Agnelli en Fiat 500 ontwerper Dante Giacosa in 1970
Umberto Agnelli en Fiat 500 ontwerper Dante Giacosa in 1970
Fiat 130 - 4
Fiat 130 - 4
Fiat 130 - 3
Fiat 130 - 3
Fiat 130 - 1
Fiat 130 - 1
Fiat 130 - 2
Fiat 130 - 2
Fiat 130 - 5
Fiat 130 - 5
Fiat_130_165PS_1976_2
Fiat_130_165PS_1976_2
Fiat_130_Coupe_at_Earls_Court
Fiat_130_Coupe_at_Earls_Court
FIAT_130_Coupe
FIAT_130_Coupe

Op een goede dag vroegen ze me of ik een net pak had. Dat had ik niet, maar ik zei ‘ja’ en ging als de sodemieter een pak kopen op het Waterlooplein. Dat pak goedgekeurd stuurden ze me de volgende dag naar het hoofdkantoor van Fiat, waar ik de sleutels van een donkerblauwe en nagelnieuwe 130 Berlina kreeg, samen met een uit de kluiten gewassen ras-Amsterdammer in een slecht zittend pak, die de sleutels van een tweede Berlina kreeg. We ontvingen na het laten zien van onze paspoorten een stapel papieren met stempels, en het adres van een speciale slagboom op Schiphol.

Na een blik op die papieren stapte er een Marechaussee bij me in en wees me de weg naar een platform waar even later een kleine privé jet aan kwam taxiën. Daar kwam de Umberto Agnelli uit, het jaar daarvoor afgetreden als CEO van Fiat, maar nog steeds vice-president. Met drie andere hotemetoten, en twee bodyguards. Umberto en twee mannen in dure maatpakken stapten bij mij achterin, de twee bodyguards en de kennelijk mindere god in de tweede Berlina.

Umberto Agnelli en Fiat 500 ontwerper Dante Giacosa in 1970
Umberto Agnelli en Fiat 500 ontwerper Dante Giacosa in 1970

De ritten gingen van Schiphol naar het Amstel Hotel en Fiat Amsterdam, twee dagen lang vice versa. Met die grote Mokummer en de bodyguards, die geen woord niet-Italiaans spraken, werden we in de eetzaal van het Amstel gezet, dat toen volgens mij een Michelin ster had. Weliswaar in een hoekje, maar dat was ook wel terecht, gezien het eetgedrag van mijn mede-chauffeur.

Die oog nog smaak had voor het culinaire hoogtepunt van zijn leven, het boeltje met een hand prakte, met een hand naar binnen werkte, zijn mond afveegde en zij dat ie liever een rookworst van de Hema gehad zou hebben. De sommelier had ons geloof ik ook wel door, want die schonk maar gewoon in, zonder te vragen of er iemand wilde proeven.

fiat130coupe6
fiat130coupe6
Fiat 130 - 4
Fiat 130 - 4
Fiat 130 - 5
Fiat 130 - 5

Umberto bleek een vriendelijke en geïnteresseerde man, die me de tweede en derde keer herkende, een hand gaf, en vroeg hoe het met de studie voor ‘giornalista’ ging. Drie of vier keer in de zomer van 1977 en het voorjaar van 1978 mocht ik hem een paar dagen vervoeren. Het was een van de leukere baantjes die je als student kon hebben.

Tja, en die Berlina, dat was een knappe auto hoor, die 6 cilinder reed echt als een grote Duitser met een ster. Het was het resultaat van een eerste poging van Fiat om na het succes van de 500 en 600 – en de 850 – en de overname van Ferrari in te gaan breken in de hogere segmenten in de markt. Dat deden ze eerst met de fantastische Dino sport, die dezelfde motor had als de gelijknamige Ferrari, en vervolgens werd met de 130 de aanval op Mercedes-Benz en BMW ingezet.

Fiat_130_Coupe
Fiat_130_Coupe

Die slag werd niet gewonnen, en de oorlog ook niet. De 130 zou van 1969 in 1977 in productie blijven, maar er zouden nooit meer dan 15.000 stuks van gebouwd worden. Het is dus niet zo gek dat je ze bijna nooit ziet. In Italië was het wel een succesnummer bij de upper class. Voor de Paus werd door Fissore een speciale koets op de 130 gebouwd, waarmee hij een rondreis door Polen maakte.

Ex premier Aldo Moro, toen voorzitter van de Democratia Christania, maakte er zijn laatste officële reis in, toen hij op 16 maart 1978 door de Brigate Rosso ontvoerd werd, en 55 dagen later, op 9 mei, vermoord werd.

Na de teleurstellende verkopen van de 130 heeft Fiat zich na 1977 niet meer aan een grote opvolger gewaagd.

Dat vond ik toen jammer, want omdat ik begin 1978 mijn eerste Mercedes kocht – een 280S (van 1969) – wist ik als geen ander dat die geweldige Berlina alle vergelijkingen met de 6 cilinders van Mercedes glansrijk kon doorstaan.

Fiat_130_coupé_1974_inside
Fiat_130_coupé_1974_inside
Untitled
Untitled
dsc04273
dsc04273
Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Verder lezen over Fiat

De stad in met het nieuwe elektrische icoon van Fiat: 500e

De Fiat 500 is al jaren hét icoon van Fiat. De compacte auto met z’n opvallende design bestaat al heel erg lang: de eerste 500 reed al in 1957 de weg op. En nog steeds vullen ze het straatbeeld. Lange tijd was de 500...

Electric14.12.2020

De stad in met het nieuwe elektrische icoon van Fiat: 500e

De grote broer van de Fiat 500: de 500X

Een Fiat 500 maar dan anders. De Fiat 500X mag dan wel sommige delen van de iconische looks van de Fiat 500 delen, maar hij is alles behalve een normale Fiat 500.

Shareables06.08.2020

De grote broer van de Fiat 500: de 500X

De snelste Fiat 500: de 595 Abarth competizione

De Fiat 500, het legendarische model dat al sinds 1957 op de markt is. We hebben in de loop der jaren verschillende modellen op de markt gezien. Van klassieke uitstralingen tot mini mpv’s de 500L. Wist je dat Abarth de...

Snelheid15.07.2020

De snelste Fiat 500: de 595 Abarth competizione

Fusie tussen PSA en FCA is een feit

De Peugeot Société Anonyme beter bekend als PSA en Fiat Crysler Automobiles (FCA) hebben een definitief akkoord bereikt over de voorgestelde fusie. Het resultaat is dat na de fusie het nieuwe automobielbedrijf direct e...

Nieuw19.12.2019

Fusie tussen PSA en FCA is een feit

Fiat test: 80.000 km op groen gas/CNG gemaakt van afvalwater

Het bedrijf CAP Group houdt zich bezig met waterwerken, rioolwater en waterzuiveringsinstallaties in het centrum van Milaan. Zij gaan een samenwerking aan met FCA research Centre om een test uit te voeren met een Fiat Pa...

Technologie05.05.2017

Fiat test: 80.000 km op groen gas/CNG gemaakt van afvalwater

Fiat 500 Riva, Italian lifestyle zonder boot

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de Fiat 500 Riva is misschien wel de leukste 500 die je kunt kopen, maar we missen de boot en we bedoelen natuurlijk een Riva boot, of moet je misschien wel altijd spreken va...

Design20.04.2017

Fiat 500 Riva, Italian lifestyle zonder boot

Fiat Tipo Hatchback en Tipo Stationwagen, de value for money modellen

Fiat heeft met de nieuwe Fiat Tipo Hatchback en Tipo Stationwagen twee troeven in handen voor iedereen die op zoek is naar een moderne, ruime en betaalbare auto. Beide modellen komen na de eerder dit jaar gelanceerde Sed...

Nieuw18.12.2016

Fiat Tipo Hatchback en Tipo Stationwagen, de value for money modellen

Amazon gaat nu ook auto’s online verkopen!

Amazon is een samenwerking aangegaan met Fiat Chrylser voor de verkoop van auto's online. Het is voor het eerst dat Amazon dit doet, hetgeen gelijk maar weer eens de groeiende ambitie laat zien. Uit een bericht van Reut...

Shareables21.11.2016

Amazon gaat nu ook auto’s online verkopen!