Shareables15.11.2019

Citroën C5 Aircross SUV: stoer, comfortabel en snel!


De elektrische variant (hybrid) komt eraan

Ok, vrijwel ieder merk heeft inmiddels een SUV rondrijden. Ook Citroën heeft natuurlijk al een tijdje een echte SUV in haar assortiment te weten de Citroën C5 Aircross. Het is misschien wel de meest comfortabele en veelzijdige SUV in het segment. Hoewel de basis identiek is als die van de Peugeot 3008 of de Opel Grandland X is de auto meer dan onderscheidend te noemen. In het kort kun je hem samenvatten met de woorden; stoer, comfortabel en snel.

Als kind kreeg ik van mijn vader mee dat het bij de Citroën gaat om de fenomenale vering. Hier waren de Fransen heer en meester in. Als Citrofiel begon hij zijn “auto carrière” in een eend. Het merk Citroën groeide met ons als gezin mee of wij groeide met het merk mee, het is maar net hoe je ernaar kijkt. In ieder geval ben ik opgegroeid met een Citroën BX, Citroën Xantia en uiteindelijk een XM. De afgelopen jaren ben ik Citroen eerlijk gezegd een beetje uit het oog verloren. Of het nu de C1, C3 of de C4 Cactus was, ik had er niet heel veel mee. Maar tijden veranderen!

Citrou00ebn C5 Aircross SUV heeft iets mystieks
Citrou00ebn C5 Aircross SUV heeft iets mystieks
Citrou00ebn C5 stoere SUV
Citrou00ebn C5 stoere SUV

Comfort class SUV; alles gericht op comfort!

De Citroën Aircross is een verschijning. Hij oogt stoer, dynamisch en is groot. Natuurlijk lijkt hij veel op de C3 Aircross maar de C5 is echt substantieel groter. Opvallend zijn de heerlijke en comfortabele stoelen. De Fransen noemen dit advanced comfort seats waarbij ze de ontwikkeling van deze zetels samen hebben gewerkt met specialisten uit de matrassen industrie. De verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen zitten heerlijk. Normaliter heb ik de neiging om zowat te liggen in een auto. Bij de Citroên C5 Aricross heb ik de stoel juist wat hoger en rechtop gezet waardoor je nog meer het gevoel hebt dat je in een hoge en krachtige SUV zit. Ook achterin heb je opvallend veel ruimte en zitten de stoelen heel comfortabel. Samen met de speciaal aangebrachte dempers in het onderstel zorgt dit voor een hele comfortabele rijervaring. De Fransen blazen als het ware de oude USP weer nieuw leven in.

Naast de vering is de C5 opvallend stil. Nee, hij is (nog) niet stil zoals bij de elektrische auto’s van tegenwoordig maar je merkt binnen niet aan het omgevingsgeluid dat je 130 kilometer per uur op de snelweg rijdt. Zowel van buiten als van binnen heeft hij typische Fransen / Citroen kenmerken en heeft hij natuurlijk ook wat weg van de Peugeot en de Opel. De gebruikte materialen ogen kwalitatief net als de nette afwerking. Het digitale scherm op je dashboard heeft bijvoorbeeld absoluut overeenkomsten met Peugeot. Belangrijke hierbij is dat het duidelijk, overzichtelijk en aan te passen is op jouw persoonlijke behoefte. Zelf vind ik het bijvoorbeeld prettig dat de navigatie recht voor me op het dashboard wordt getoond.

Stoer, comfortabel en ruim Citroën C5 .
Stoer, comfortabel en ruim Citroën C5 .
Ruim en comfortabel interieur
Ruim en comfortabel interieur
Stoere Citroën C5 Aircross SUV.
Stoere Citroën C5 Aircross SUV.

Gezinsauto

Je kunt behoorlijk wat bagage meenemen. Het is zelfs naar eigen zeggen de SUV met het grootste bagageruimte in zijn segment. Dit komt enerzijds natuurlijk door de inhoud van 580 liter maar anderzijds ook door de rechte achterklep waardoor je vrij efficiënt met deze ruimte kunt omgaan. Het is dan ook niet voor niets een echte gezinsauto. Wat ook ideaal is, is dat er 3 aparte en verstelbare stoelen op de achterbank zitten. Verder zit er echt alles op en aan. Denk bijvoorbeeld aan de 20 rij-hulpsystemen en de 6 connectiviteitstechnologieën die in de auto zijn verwerkt.

Ja, en last but nog least; de C5 is snel. In de uitvoering die ik heb gereden zat je binnen 8,6 seconden van 0-100 kilometer per uur. Hij had een topsnelheid van 211 km/h en een maximum vermogen van 177 PK.

Elektrische variant van de C5 komt eraan: Aircross SUV Hybrid

Het merk Citroen is zoals gezegd meer dan terug en kondigt zelfs de eerste plug-in hybride aan. De C5 Aircross SUV Hybrid is het eerste model van een nieuwe lichting geëlektrificeerde auto’s. Citroën wil tegen 2025 van elk model in het assortiment een elektrische variant aanbieden. De nieuwe plug-in hybride van Citroën komt medio juli 2020 naar Nederland. De Citroën C5 Aircross SUV Hybrid combineert een krachtige, 180 pk sterke PureTech benzinemotor met een 80 kW sterke elektrische motor die tussen de benzinemotor en de speciale ë-EAT8-transmissie is gepositioneerd. De elektromotor wordt gevoed door een 13,2 kWh sterke Li-Ion batterij die het mogelijk maakt om tot 50* kilometer elektrisch te kunnen rijden. In hybride modus levert de voorwielaangedreven SUV een systeemvermogen van 225 pk en een maximumkoppel van 320 Nm dat al bij lage snelheden beschikbaar is.

Hij heeft ook een geavanceerd remsysteem dat energie opslaat die vrijkomt bij remmen of snelheid minderen. De vrijgekomen energie wordt vervolgens gebruikt om de accu op te laden tijdens het rijden, voor een grotere elektrische actieradius.

De C5 Aircross SUV Hybrid krijgt een frameloze binnenspiegel met een speciale blauwe verlichting die wordt geactiveerd als de auto in volledig elektrische modus rijdt. Leuk detail is dat deze verlichting ook buiten de auto zichtbaar wordt, zodat het ook voor de overige weggebruikers duidelijk is dat de auto elektrisch rijdt. Op het grote digitale dashboard krijg je inzicht in de prestaties van de motor en het samenspel tussen de elektrische aandrijving en de benzinemotor .

Comfort met een hoofdletter C

Zoals ik hierboven al schreef was de C5 al ongekend comfortabel door zijn goede vering, heerlijke stoelen en het beperkte omgevingsgeluid. De C5 Aircross SUV Hybrid gooit hier met haar gevarieerde Advanced Comfort® programma van Citroën nog een schepje bovenop. Hierbij komt natuurlijk ook nog eens dat je met een elektrische aandrijving echt vrijwel niets hoort. De speciale akoestische ruiten die nog minder exterieur geluid binnenlaten zorgen er echt voor dat het wel heel stil gaat worden..

De electrische  C5 Aircross SUV!
De electrische C5 Aircross SUV!

Snel en gemakkelijk laden

De nieuwe plug-in hybrid van Citroën is op verschillende manieren te laden. Met een 32 A wallbox en de optionele 7,4 kW boordlader neemt het laden minder dan twee uur in beslag. Met een regulier stopcontact laadt de batterij op in maximaal 7 uur, afhankelijk van het type aansluiting. Uitgesteld laden is ook mogelijk: het laadmoment kan eenvoudig worden ingesteld via het multimediasysteem in de auto of de My Citroën app.

Ja het is echt een Citroen!
Ja het is echt een Citroen!
Citrou00ebn C5 Aircross SUV heeft iets mystieks
Citrou00ebn C5 Aircross SUV heeft iets mystieks
Jeroen

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.

Verder lezen over Citroën

Het nieuwe vlaggenschip van DS: de DS9

DS Automobiles is de sportieve lijn naast Citroën en maakt sinds 2015 hun eigen modellen. De DS3 was het eerste sportieve model (met nog wel Citroën er voor). Hierna volgden de eigen modellen DS4, 5 en 7. Nu is daar he...

Nieuw12.05.2021

Het nieuwe vlaggenschip van DS: de DS9

Citroën lanceert de geheel nieuwe C4

Kort geleden waren wij bij de lancering van de nieuwe Citroën C4 in Amsterdam. En wat hebben de Fransen de C4 goed aangepakt dit keer. Een nieuw uiterlijk voor de auto, een slag hoger op de wielen en een diesel, benzine...

Nieuw04.02.2021

Citroën lanceert de geheel nieuwe C4

De vernieuwde C4 Cactus is nu nóg comfortabeler

De Citroën C4 Cactus kent vrijwel iedereen. Met zijn opvallende airbumps op de deuren en platte brede neus was het een opvallende auto. Met name de onderscheidende airbumps zorgden voor flink rumoer. Maar wist je dat de...

Nieuw20.04.2020

De vernieuwde C4 Cactus is nu nóg comfortabeler

Dit is de vernieuwde Citroën C5 Aircross

De Aircross modellen van Citroën kennen we al een tijdje, maar daar is nu een nieuwe, nu al populaire, motor bijgekomen en veel nieuwe veiligheidssystemen en opties. Benieuwd welke? Ik vertel je er alles over in dit art...

Nieuw13.04.2020

Dit is de vernieuwde Citroën C5 Aircross

Nieuwe motor, nieuwe opties, de C5 Aircross is completer dan ooit
Mercedes: de populairste klassieker van Nederland

Oldtimers van Mercedes zijn de favoriete klassieke auto’s onder Nederlanders. Na de modellen van het Duitse merk zijn de klassiekers van Citroën en Volvo het meest in trek. Niet alleen onder Nederlanders is de Mercede...

Oldtimers23.01.2020

Mercedes: de populairste klassieker van Nederland

Dit waren de klassieke autotrends van 2019
De Citroën C3 Aircross compact SUV komt eind dit jaar op de markt

Citroën wil verder doorduwen in het SUV-segment met hun kleine C3 Aircross compact SUV. De auto is bedoeld voor mensen die wel de uitstraling van een SUV willen maar niet per se een grotere auto op de parkeerplaats will...

Nieuw13.06.2017

De Citroën C3 Aircross compact SUV komt eind dit jaar op de markt

Een Citroën DS 23 als werkpaard op de boerderij

Nou die pick-up nog even na die post van gisteren over de DS Electric. Op de staande achterruit prijkt een sticker: "Van boeren moet je houden". Met die tekst kan je twee kanten mee uit, die in dit geval twee keer kloppe...

Oldtimers27.08.2015

Een Citroën DS 23 als werkpaard op de boerderij

Zoals wel vaker maakte liefde op het eerste gezicht blind
Citroën DS 21 Electric: verleden en toekomst in één klassieker

We gingen naar het eiland Tholen om een DS Pick Up te bekijken. Die was er, en daar komen we later op terug. Maar in plaats van in die Pick up zweven we nu in een 44 jaar oude en 100% elektrische Citroen DS Special gerui...

Oldtimers26.08.2015

Citroën DS 21 Electric: verleden en toekomst in één klassieker

Zweven in een 44 jaar oude en 100% elektrische DS