Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
De gloednieuwe Kia Stinger kunnen we verwachten aan het einde van dit jaar. De Gran Turismo moet echter eerst nog flink getest worden en dat gaat gebeuren op de befaamde Nürburgring. De prototypes die naar Duitsland gaan rijden allemaal 480 rondjes over de Nordschleife, wat neerkomt op 10.000 kilometer.
Het circuit heeft 73 bochten, 300 meter aan hoogteverschil en hellingen tot 17 procent. Dat zorgt voor een constante combinatie van intensieve acceleraties, sterke remacties, pittige bochten en diverse wegoppervlakken en precies daarom test Kia al haar auto’s hier in de ‘groene hel’.
Die testprocedure geeft een goed beeld van de slijtage die een auto kan ondervinden, van de uitlaat tot de aandrijflijn. Het is een van de manieren waarop Kia kan zorgen dat de productiemodellen straks ook onder zware omstandigheden kunnen presteren. De remmen hebben extra aandacht: de stalen 18-inch remschijven die in samenwerking met Brembo ontwikkeld zijn kunnen zelfs onder extreem hoge temperaturen presteren.
Gaan met die Kia Stinger
De 3,3-liter twin-turbo V6 Lambda II-benzinemotor met 272 kW (370 pk) voor de Stinger GT – met een 0-100-tijd van slechts 4,9 seconden – is momenteel in de laatste testfase. Het meeste ontwikkelingswerk van de 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor (187 kW/255 pk) en 2,2-liter viercilinder turbodiesel (147 kW/200 pk) is al afgerond. Die laatste heeft zelfs al 20.000 kilometer afgelegd, omdat er vanwege extra ontwikkelingswerk nieuwe componenten getest moesten worden.
Extra sound
Een ander onderdeel van het testprogramma is het Active Sound Design: een primeur in een Kia. Dat systeem zorgt er voor dat het motorgeluid dat past bij je rijstijl door de speakers van de auto te horen zijn, zodat je precies weet in welke modus je aan het rijden bent, puur door te luisteren naar het extra geluid. Natuurlijk is het ook gewoon uit te schakelen als het niet zo sportief hoeft te klinken.
Kia heeft de Stinger niet alleen op de Nürburgring getest, maar over de hele wereld. Met meer dan een miljoen kilometers in de testen zijn de verschillende Stingers samen al 27 keer rond de aarde gereden. Elk klimaat is bereden; elke temperatuur onderzocht. Zo is de Stinger echt klaar voor welke situatie dan ook als de productie in het vierde kwartaal van 2017 start. Of de auto ook in Nederland te koop zal zijn is nog niet helemaal duidelijk: Kia onderzoekt nog wat de kansen zijn voor de Stinger in ons land. Zo te zien zou het jammer zijn als we ‘m moeten missen!
[Afbeeldingen © Kia]
Verder lezen over Kia
Electric11.09.2024
Kia EV3 zet in op next level elektrisch rijden
Hybrid07.10.2020
De nieuwe Stonic standaard met Mild-Hybrid technologie
Snelheid25.09.2020
De Kia Stinger is in een nieuw jasje gestoken
Electric09.07.2020
De Kia e-Soul met een nieuwe motor en cargo uitvoering
Technologie24.06.2020
Kia onthult een nieuwe transmissie systeem ‘clutch-by-wire’
Intelligent Manual Transmission omdat we graag blijven schakelenElectric08.04.2020
Kia geeft een flinke subsidie op Plug-in Hybrides
Nieuw18.03.2020
De nieuwe KIA Sorento ruim, stijlvol en elektrisch!
Technologie08.05.2018