Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Ford heeft een visie. Een visie over de ‘stad van morgen’, waarin bestelauto’s en drones samenwerken om het leveren van diensten en goederen in stedelijke gebieden te verbeteren. Het is een visie die inmiddels iedereen heeft, laten we dat voorop stellen. De steden zitten dicht, het moet niet nodig zijn om iedereen een auto te laten hebben en het afleveren van goederen zou volautomatisch en een stuk duurzamer moeten kunnen gaan met veel minder auto’s. Amazon is er mee bezig. Google is er mee bezig. Iedereen is er mee bezig.
Autolivery
Ford wil natuurlijk als het even kan ook onderdeel uitmaken van de nieuwe realiteit en hebben een concept opgezet dat ze zelf clever ‘autolivery’ noemen. Het zit in de lijn van Amazon’s bezorgservice: men neme een autonoom voertuig dat het grootste gedeelte van de weg naar de consument aflegt. Daarna neemt een drone het over voor het laatste stukje moeilijk begaanbare weg, eventueel de hoogte in.
Zover is men echter nog niet, zo weet ook Ford, dus zijn ze van plan om een volledig autonoom voertuig voor commerciële toepassingen in mobiliteitsdiensten zoals taxiritten of pakketbezorgers te leveren in 2021. Dat voertuig zou SAE niveau 4 moeten zijn. Als je het niet helemaal volgt met de zelfrijdende voertuigen: er zijn in principe vijf niveaus die door de SAE (Society of Automotive Engineers) zijn bedacht die aangeven hoe autonoom een auto echt is. Tot en met niveau 3 moet de bestuurder nog redelijk paraat blijven om eventueel bij te springen, maar vanaf niveau 4 hoef je nauwelijks meer op te letten.
Geen meter meer
Niet alleen dat, ze zijn ook al een tijdje bezig met concepten zoals de Carr-E die je in de video kunt zien en andere methodes van transport zoals de TriCiti opvouwbare elektrische driewieler. Ze willen daarmee zorgen dat je eigenlijk geen meter meer hoeft te lopen als je dat niet wilt. De Carr-E kan zelfs je tas of boodschappen dragen en past precies in de ruimte die je reservewiel zou innemen.

Toekomst
Ford gaat er van uit dat elektrische auto’s binnen 15 jaar in grotere getale op de weg aanwezig zullen zijn dan auto’s die op benzine of diesel rijden. Ze verwachten ook dat gedeeld rijden steeds populairder zal worden. Sterker nog: met hun stad van de toekomst rekenen ze er op.
[Afbeeldingen © Ford]
Verder lezen over Ford

Algemeen18.11.2022
5 auto’s die zeer geschikt zijn als tweedehands bedrijfswagen

Technologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickup
Electric05.03.2021
Ford Mustang Mach-E laat zien waartoe elektrische auto’s in staat zijn
Boeiende video serie met de meest bizarre uitdagingen
Technologie24.03.2020
Ford introduceert de PickUp&Clean service

Hybrid10.01.2020
Amerika’s bestverkochte SUV komt naar Nederland: Ford Explorer Plug-In Hybrid

Shareables03.10.2019
Ford Performance – M Sport experience bij Dovenby Hall
Rijden met de Fiesta ST, GT supercar, Bullit Mustang en de Ranger Raptor
Technologie14.10.2018
Nooit meer voor rood staan? Ford test tech die het mogelijk maakt
Vehicle-to-vehicle technology
Shareables21.08.2018