Maak kennis met de elketromagnetische pijnbank van Opel

Maak kennis met de elketromagnetische pijnbank van Opel

Hypermoderne testlaboratoria zijn vandaag noodzakelijk om alle elektronische systemen in een auto te testen

Vorig artikel Volgend artikel

Het lijkt een beetje op een opnamestudio, maar in werkelijkheid is de blauw verlichte ruimte met wanden die met eierdozen lijken te zijn bekleed het EMC (elektromagnetische compatibiliteit) Center van Opel in Rüsselsheim. Dit soort hypermoderne testlaboratoria zijn noodzakelijk om alle elektronische systemen in de nieuwe Astra te testen en te controleren of zij elkaar onderling niet storen. Dit feilloos en storingvrij functioneren, van infotainment tot veiligheids- en assistentiesystemen, wordt complexer nu elektronica steeds vaker wordt toegepast bij de productie van moderne auto's.

Elk nieuw model van Opel moet in deze speciaal ingerichte ruimte tests doorstaan voordat de auto in productie kan. De nieuwe Astra zit boordevol met dergelijke elektronische systemen, meer dan ooit tevoren. Zo is de Astra uitgerust met bijvoorbeeld de IntelliLux LED-matrixverlichting waarmee het mogelijk is buiten de stad altijd met grootlicht te rijden zonder tegenliggers te verblinden, Lane Keep Assis, voorzien van de persoonlijke connectiviteits- en servicedienst Opel OnStar, smartphone-integratie en de nieuwe IntelliLink-infotainmentsystemen die weer compatibel zijn met Apple CarPlay en Android Auto.

Opel-Astra-EMC
Het hypermoderne EMC Center van Opel in Rüsselsheim.

Volgens de Akkreditierungsrat, een belangrijke Duitse instantie die de kwaliteit van onderzoeksinstanties en -methodes bewaakt, voldoet Opels EMC Center aan alle kwaliteitsnormen voor professionele testlaboratoria. Deskundigen zorgen er voor dat tijdens het ontwikkelingsproces de elektronische systemen in de auto elkaar onderling niet storen. Om dit te kunnen garanderen moet de elektronica zorgvuldig ontwikkeld zijn met intelligente toepassing van afscherm- en filtertechnieken.

De complexiteit van vandaag is veel groter dan pakweg dertig jaar geleden. Toen was het vooral een kwestie van de ruis in de radio onderdrukken, die veroorzaakt werd door de dynamo of de ontsteking van de auto. Tegenwoordig gaat de controle veel verder vanwege alle nieuwe technologie en alle mogelijkheden voor connectiviteit.

Perfect afgeschermd testlaboratorium

De eierdoosachtige bekleding van de muren ligt aan de basis van alle metingen. Ze voorkomen reflectie van elektromagnetische golven in de ruimte. De eigenlijke elektronische tests zijn zwaar: de Astra wordt blootgesteld aan een krachtig elektromagnetisch veld, terwijl het EMC-team vanuit de controlekamer nauwgezet in de gaten houdt hoe Opel OnStar daarop reageert. Camerasystemen zenden videobeelden van het interieur van de auto via glasvezelkabels naar de beeldschermen van de ingenieurs.

Dat is slechts één van de criteria waaraan de auto tijdens de EMC-test moet voldoen. Alle componenten en bedieningsorganen in het voertuig worden niet alleen optisch maar ook via CAN-bussystemen gecontroleerd waarna de gegevens worden omgezet in beelden, schalen en tabellen. Dat maakt de CAN-buscommunicatie van het voertuig transparant voor de ingenieurs.

Alleen als alle gegevens bevestigen dat de elektronica in het voertuig perfect en zonder storingen werkt, geven de ingenieurs hun definitieve goedkeuring. Dit soort intensieve testen zorgen ervoor, in dit geval de nieuwe Astra, is gevrijwaard van elektromagnetische storingen.

5-Opel-EMC
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies