De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Audi is systematisch de strategie op het gebied van alternatieve brandstoffen aan het uitbreiden. In samenwerking met partners Ineratec GmbH en Energiedienst Holding AG werkt het automerk in Laufenburg (Zwitserland) aan een proeflocatie voor de productie van e-diesel.
De geplande fabriek krijgt een capaciteit van zo’n 400.000 liter per jaar en haalt zijn benodigde elektriciteit uit waterkracht.
Synthetische brandstof
Een verbrandingsmotor die op e-diesel draait, is zo goed als CO2-neutraal. De geplande fabriek produceert straks e-diesel door elektriciteit uit waterkracht om te zetten naar een synthetische brandstof.
De elektriciteit wordt gebruikt om waterstof en zuurstof uit water te winnen. Vervolgens wordt innovatieve en compacte microprocestechnologie gebruikt om de waterstof met CO2 te laten reageren (de CO2 wordt uit de lucht of uit biogene afvalgassen gehaald en is de enige bron van koolstof in de e-brandstoffen van Audi).
De resultaten van het proces zijn lange ketens van koolwaterstofverbindingen die worden gescheiden in e-diesel en in diverse soorten was voor industriële doeleinden.

Laufenburg
Audi en zijn partners dienen de komende weken hun bouwaanvraag in voor de fabriek in Laufenburg. De eerste schop gaat begin 2018 de grond in. Naar verwachting kan de productie van e-diesel later in het jaar al beginnen.
Voor Audi is het de tweede testlocatie op het gebied van e-diesel. In Dresden werkt het merk sinds 2014 al samen met energiebedrijf Sunfire. Ze experimenteren daar eveneens met het winnen van e-diesel uit elektriciteit, maar gebruiken daarvoor andere technieken dan in Laufenburg zullen worden toegepast.
Verder vervaardigt Audi in het Noord-Duitse Werlte e-gas (synthetisch methaangas) voor de A3, A4 en A5 g-tron. De fabrikant onderzoekt samen met gespecialiseerde partners ook de productie van e-benzine.
Verder lezen over Audi

Verwondering20.08.2024
Dit is de vernieuwde Audi RS 3

Electric18.06.2021
Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren
Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!
Snelheid16.11.2020
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

Shareables12.11.2020
Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Snelheid01.09.2020
Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Shareables28.02.2019
Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Nieuw21.02.2019
Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

Design25.10.2018