Technologie09.11.2017

Ontwikkeling synthetische brandstoffen: Audi maakt werk van e-diesel


Audi is systematisch de strategie op het gebied van alternatieve brandstoffen aan het uitbreiden. In samenwerking met partners Ineratec GmbH en Energiedienst Holding AG werkt het automerk in Laufenburg (Zwitserland) aan een proeflocatie voor de productie van e-diesel.

De geplande fabriek krijgt een capaciteit van zo’n 400.000 liter per jaar en haalt zijn benodigde elektriciteit uit waterkracht.

Synthetische brandstof

Een verbrandingsmotor die op e-diesel draait, is zo goed als CO2-neutraal. De geplande fabriek produceert straks e-diesel door elektriciteit uit waterkracht om te zetten naar een synthetische brandstof.

De elektriciteit wordt gebruikt om waterstof en zuurstof uit water te winnen. Vervolgens wordt innovatieve en compacte microprocestechnologie gebruikt om de waterstof met CO2 te laten reageren (de CO2 wordt uit de lucht of uit biogene afvalgassen gehaald en is de enige bron van koolstof in de e-brandstoffen van Audi).

De resultaten van het proces zijn lange ketens van koolwaterstofverbindingen die worden gescheiden in e-diesel en in diverse soorten was voor industriële doeleinden.

audi-synthetische-brandstof
audi-synthetische-brandstof

Laufenburg

Audi en zijn partners dienen de komende weken hun bouwaanvraag in voor de fabriek in Laufenburg. De eerste schop gaat begin 2018 de grond in. Naar verwachting kan de productie van e-diesel later in het jaar al beginnen.

Voor Audi is het de tweede testlocatie op het gebied van e-diesel. In Dresden werkt het merk sinds 2014 al samen met energiebedrijf Sunfire. Ze experimenteren daar eveneens met het winnen van e-diesel uit elektriciteit, maar gebruiken daarvoor andere technieken dan in Laufenburg zullen worden toegepast.

Verder vervaardigt Audi in het Noord-Duitse Werlte e-gas (synthetisch methaangas) voor de A3, A4 en A5 g-tron. De fabrikant onderzoekt samen met gespecialiseerde partners ook de productie van e-benzine.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Audi

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Audi heeft deze week verregaande ambities voor de toekomst van het automerk wereldkundig gemaakt. In een gesprek met de Süddeutsche Zeitung liet Audi weten dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de...

Electric18.06.2021

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

Audi lanceert de nieuwe SQ2, het baby 'bad ass' broertje van de SQ5. Met een set (standaard) dynamische matrix LED koplampen, 4 zichtbare uitlaatdempers en een vermogen van 300 pk is deze nieuwe SQ2 zeker niet flauw te n...

Snelheid16.11.2020

Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Een tweedehands auto kopen is altijd een spannende zoektocht. Je wil er zeker van zijn dat je de auto bij een betrouwbare partij of consument vandaan komt. De kilometerstand van de auto moet kloppen, het onderhoud gedaan...

Shareables12.11.2020

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Met de nieuwe S3 sportback en S3 limousine brengt Audi de fun factor terug bij het compacte segment. Veel vermogen, slimme quattro aandrijving en een S tronic automaat staan gegarandeerd voor rijplezier in de nieuwe S3.

Snelheid01.09.2020

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Audi viert met een nieuwe en unieke R8 de tiende verjaardag van de V10-motor. Van de R8 V10 Decennium bouwt Audi wel slechts 222 individueel genummerde coupés die tegelijk met de verkooplancering van de nieuwe Audi R8 o...

Shareables28.02.2019

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zo...

Nieuw21.02.2019

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3. Eerder deze maand was er al het debuut op de autoshow van Parijs. De 2019 edities van de R8 krijgen niet alleen een sportiever design...

Design25.10.2018

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen

Zo'n 2 maanden voordat in Saoedi-Arabië het nieuwe seizoen van het FIA Formule E-kampioenschap begint, presenteert Audi de nieuw ontwikkelde Audi e-tron FE05. Coureurs Daniel Abt en Lucas di Grassi van het Audi Sport Ab...

Snelheid05.10.2018

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen