Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Het klinkt heel goed als je alleen maar de kop leest van het persbericht van de Rai Vereniging: “verkoop elektrische auto’s groeit met 136 procent in eerste kwartaal 2018.” Het is pas nadat je naar absolute cijfers kijkt dat het niet meer zo heel indrukwekkend is. Uiteindelijk is het aantal verkochte elektrische auto’s op het totaal aan nieuwe auto’s nog steeds maar 3 procent. Kun je nagaan: met dat aantal liggen we als land tweede wereldwijd.
Dan heb je het effectief dus over net geen 4000 auto’s. Op een wagenpark van in totaal meer dan acht miljoen auto’s in Nederland is dat nou geen percentage dat zichtbaar is met het blote oog. Allemaal logisch natuurlijk, want de technologie is nog nieuw en zeker met objecten die zo lang door mensen gebruikt worden als auto’s zal het tientallen jaren duren voordat een meerderheid van de auto’s elektrisch is.
Nu is het aantal een beetje een schatting, althans als je naar de voorspelling voor de rest van het jaar kijkt. Het ligt echter voor de hand om mee te gaan in die voorspelling, want er komen steeds meer betaalbare modellen op de Nederlandse markt zoals de Nissan LEAF (want Model 3′s gaan we hier voorlopig niet zien) en ook het aantal laadpalen blijft maar toenemen.
Betaalbaar is relatief natuurlijk, want je bent nog steeds tussen de twintig en dertigduizend euro kwijt aan een elektrische auto, maar de tijden dat je de keuze had tussen een Model S en een duurdere Model S zijn wel voorbij. De meerprijs voor een elektrische auto ligt rond de tienduizend ten opzichte van hetzelfde model maar dan op benzine, maar zelfs met de huidige mogelijkheden is dat een prijsverschil dat je met een paar jaar elektrisch rijden er uit kunt halen – als je genoeg kilometers maakt.
Het prijsverschil gaat ook steeds meer afnemen, naarmate de grote batterijen voor elektrische auto’s in prijs dalen. Die accu’s zouden over een paar jaar al in zulke massa’s geproduceerd moeten worden dat de prijs van een elektrische auto (waar uiteindelijk veel minder spannende bewegende delen in zitten) zelfs onder die van een reguliere zal gaan zitten. Tot die tijd betaal je nog iets meer en dat heeft nog niet iedereen er voor over. Het zal dus nog wel tot 2020 duren voordat het elektrisch rijden een serieuze deuk gaat maken in de aantallen.
[Afbeeldingen © Michael Flippo – Adobe Stock]
Verder lezen over Elektrische auto

Electric24.07.2023
De voordelen en het gemak van elektrisch rijden

Electric31.05.2023
Alles wat je moet weten over het leasen van een elektrische auto

Shareables25.05.2023
5 afwegingen die je moet maken bij het afsluiten van een autoverzekering

Electric20.05.2021
Lanova laadpalen brengt slimme laadpaal op de markt

Electric19.02.2021
4 redenen om zelf een laadpaal op eigen terrein te laten installeren

Hybrid31.08.2020
Jeep goes electric

Electric21.07.2020
De eerste volledig elektrische SUV van BMW is er!

Nieuw28.11.2019