Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Vorig artikel Volgend artikel

BMW, Tesla, Nissan, Audi, Mercedes. Een kleine greep uit de namen van autofabrikanten die ons level 3 van de zelfrijdende auto beloofden op korte termijn en stuk voor stuk faalden zij erin om een auto op de markt te zetten waarbij we daadwerkelijk het rijden over konden laten aan de auto zelf. Die autonome auto lijkt op dit moment tot stilstand gekomen, maar de waarheid is iets ingewikkelder dan dit. Hoewel BMW enorme bedragen geïnvesteerd heeft in drie verschillende omgevingswaarnemers en tal van testen uit heeft gevoerd, is de technologische kloof tussen level 2+ en level 3 simpelweg nog te groot.

Wat doet BMW om die kloof kleiner te krijgen, welke rol speelt de BMW-voorruit in dit verhaal en kunnen we level 3 op korte termijn verwachten?

Waar staat de level 3 technologie nou eigenlijk op dit moment?

Topgear.com interviewde Frank Weber, de grote R&D baas bij BMW en vroeg hoe het nou eigenlijk gaat met de technologie voor level 3. Het antwoord is niet echt bevredigend. Weber stelt dat de technologie op dit moment goed genoeg is om auto’s zelf te laten rijden bij snelheden tot 60 kilometer, maar dat dit niet in dorpen of steden gebruikt kan worden. Er zijn te veel voetgangers en verrassing factoren die ervoor kunnen zorgen dat er tóch een ongeluk gebeurt. Dus, met andere woorden, kunnen we de level 3 auto’s gebruiken op de snelweg zolang we niet harder rijden dan 60 kilometer per uur. Daar kunnen we dus helemaal niets mee.

Is de autonome auto een vroege dood gestorven?

De volledig autonome auto is een auto met level 5 autonomie, die volledig zelfstandig kan rijden en geen enkel menselijk ingrijpen nodig heeft. Op dit moment zitten we op level 2+. Dat betekent dat tal van ADAS-systemen (rijhulpsystemen in het Nederlands), sensoren en andere features ervoor zorgen dat de auto een ondersteunende rol speelt bij het rijden. We krijgen veel informatie van de centrale computer en daarmee wordt het rijden makkelijker en veiliger. Ook kan de auto, in zeer gezette omstandigheden, zelf het stuur overnemen zolang de bestuurder actief betrokken is bij alles wat er gebeurt.

De stap van level 2 naar level 3 is enorm. Tussen deze twee levels zit namelijk een wereld van verschil. Bij level 2 is de bestuurder zelf aan het rijden en aansprakelijk voor alles wat er gebeurt. Bij level 3 is het de auto zelf die rijdt en daarmee ligt er direct een vraagstuk rond de aansprakelijkheid, die we op deze pagina even links laten liggen omdat we het over BMW willen hebben.

De BMW iX is het gewoon niet

De BMW iX was een van de eerste modellen die beloofd werd met de semiautonome technologie, de bijnaam voor de level 3 technologie. BMW heeft in alle mogelijke opzichten gefaald, want de iX komt echt niet verder dan een level 2+. Weber zegt hierover dat het onmogelijk was om de auto met semiautonome eigenschappen op te leveren, omdat er 700 miljoen testkilometers gemaakt moeten worden en de regelgeving in de EU aangepast moet worden om de auto op de markt te kunnen brengen met deze technologie. Grappig dat BMW in 2018 nog niet inzag dat het daarmee een onmogelijk streven zette, net als tal van andere autofabrikanten die elkaar de roze droom ingejaagd hebben.

We kunnen echter met geen mogelijkheid stellen dat de autonome, zelfrijdende auto een doodgeboren kindje is. Laten we een kijkje nemen achter de schermen bij BMW, waar R&D weldegelijk druk aan het werk is met het beantwoorden van de laatste vraagstukken en het oplossen van de pijnpunten die er nog liggen.

Drie verschillende omgevingswaarnemers

Om een auto zelf te kunnen laten, moeten we ervoor zorgen dat de auto zelf beslissingen kan nemen op cruciale momenten. Daarvoor moet de auto weten wat er om de auto heen gebeurt en waar de auto zelf heen moet. Maar een auto heeft geen ogen en geen brein. Daar komt dus verandering in. De sensoren (aan alle kanten van de auto) kennen we inmiddels wel, net als de radartechnologie om alles te kunnen zien wat geen object is in de nabije omgeving. Tel daar LiDAR bij op en de auto kan ook in het donker ‘zien’ wat er gebeurt.

De echte wonderen gebeuren in de computer van de auto, die aan de hand van de informatiestromen beslissingen neemt. Aangezien dit ook nog eens voorzien is van machine learning (of AI), wordt het systeem met de kilometer intelligenter. Dat is overigens ook waarom er zoveel testkilometers gemaakt moeten worden.

Is Innoviz het laatste puzzelstukje?

BMW heeft de ogen nu op Amerika gevestigd, waar het de iNext SUV op de markt wil plaatsen, een auto die wél voldoet aan de eisen van level 3 autonomie. Daarvoor werken de Duitsers samen met Israëli. Startup Innoviz moet het laatste gedeelte van de puzzel zijn om een autonoom platform op te zetten waarin alle gegevens van de LiDAR, sensoren en radar vertaald worden naar een 3D beeld wat de computer in de auto in staat moet stellen om beslissingen te maken. BMW werkt overigens ook al samen met Intel en Mobileye, waarmee we gerust mogen stellen dat het nu een zeer breed team wordt.

In de iNext SUV bepaalt de bestuurder overigens zelf of er gekozen wordt om de auto te laten rijden, of zelf het stuur in de hand te houden.

iDrive in plaats van HUD of AR

BMW heeft overigens een stap teruggedaan met betrekking tot de head-up displays (HUDs) en de Augmented Reality schermen op de voorruit die op de planning stonden. BMW zet nu in op de iDrive-displays. Dit is een compleet display (dat lijkt te zweven) op het dashboard, waar alle belangrijke informatie op komt te staan. Dat betekent dat het dashboard gewoon blijft, inclusief een compleet iDrive-display en dat er letterlijk niets verandert bij de voorruit vervangen van een BMW aangezien daar geen technologische hoogstandjes in verwerkt zijn.

Komt de level 3 autonome auto van BMW binnen korte tijd?

Nee, die kans is zo klein dat we gerust kunnen stellen dat dit een project voor de langere termijn wordt. BMW is druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologie in samenwerking met verschillende partners. Op dit moment is de kloof tussen level 2 (of zelfs level 2+) en level 3 te groot om binnen korte tijd te overbruggen, mede omdat er tal van externe actoren bij betrokken moeten worden, zoals verzekeringsmaatschappijen en overheden omdat de aansprakelijkheid mogelijk verlegd moet worden.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies