Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
De Chinese autofabrikant Leapmotor heeft een indrukwekkende mijlpaal behaald: in minder dan een jaar tijd rolde de miljoenste auto van de band. Daarmee treedt het merk toe tot de exclusieve “Million Club” van autofabrikanten en laat het zien hoe snel een relatief nieuwe speler kan doorgroeien naar de top.
Van 500.000 naar 1 miljoen in 343 dagen
Het tempo waarin Leapmotor groeit is ongekend. Voor de eerste 500.000 auto’s had het bedrijf vijf jaar nodig. Maar de volgende 500.000 voertuigen werden in slechts 343 dagen geproduceerd. Daarmee vestigt Leapmotor een record als de snelst groeiende nieuwe autofabrikant in China.
Volgens CEO en oprichter Zhu Jiangming laat dit tempo zien dat het bedrijf in de versnelling zit: “In minder dan een jaar van een half miljoen naar een miljoen voertuigen toont de kracht van ons ontwikkelingsmodel. We hopen in de komende 12 maanden nóg een miljoen exemplaren te produceren.”
Het ‘Leap-fenomeen’
De opmars van Leapmotor wordt in de industrie ook wel het “Leap-fenomeen” genoemd. De strategie combineert eigen R&D met het concept van inclusieve technologie: zoveel mogelijk innovaties breed beschikbaar maken.
Van januari tot augustus 2025 leverde Leapmotor meer dan 320.000 voertuigen af, goed voor zes maanden op rij aan kop in de verkoopcijfers van nieuwe Chinese automerken. Het bedrijf kreeg daarnaast een plek in de Fortune China 500, de Top 500 particuliere ondernemingen en de Top 500 productiebedrijven van China.
Succesmodellen: C10 en C16
Leapmotor heeft inmiddels een stevige productmatrix opgebouwd.
- De Leapmotor C10, een middelgrote SUV, verkocht wereldwijd al meer dan 160.000 eenheden in 17 maanden.
- De C16, een langeafstand-SUV, scoort samen met de C10 bijzonder hoog op klanttevredenheid en loyaliteit.
- De B10, gelanceerd in april, behaalde in één maand tijd al meer dan 10.000 leveringen.
Ook de toekomstplannen zijn ambitieus: het nieuwe strategiemodel Lafa5 werd in september in München gepresenteerd en komt dit jaar in China op de markt. In 2026 volgt de wereldwijde introductie onder de naam B05, inclusief een krachtige Ultra-versie.
Europese ambities via Stellantis
Sinds 2024 is Leapmotor actief in Europa via Leapmotor International, een joint venture met Stellantis (51/49-partnerschap). Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam wordt gewerkt aan betaalbare EV’s voor de Europese markt. Naast de compacte T03 richt het bedrijf zich met de C10 ook op gezinnen. Verdere uitbreiding naar India, Azië-Pacific, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika staat op de planning.
Verder lezen over Elektrische auto

Electric18.09.2025
Wat is er anders aan het verzekeren van een elektrische auto?

Shareables21.07.2025
Vakantie: met je eigen auto de grens over, of toch vliegen en huren?

Electric05.09.2024
Cupra Born Essential: de instapversie is nog bereikbaarder

Technologie19.08.2024
Hoe Pininfarina & VinFast een opvallende identiteit vanaf nul creëerden

Verwondering01.07.2024
Dit is de Maserati GranCabrio Folgore Tignanello

Electric24.07.2023
De voordelen en het gemak van elektrisch rijden

Electric31.05.2023
Alles wat je moet weten over het leasen van een elektrische auto

Shareables25.05.2023
5 afwegingen die je moet maken bij het afsluiten van een autoverzekering
Verder lezen over Stellantis