De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Hyundai heeft de eerste beelden vrijgegeven van een nieuwe waterstofauto, dat is gedaan tijdens een speciaal event in Seoul. In de Hyundai FCEV SUV zijn een aantal designkenmerken terug te vinden van de begin dit jaar in Genève onthulde Hyundai FE (Future Eco) Fuel Cell Concept.
De naam van het nieuwe model zal tijdens de CES in Las Vegas in januari 2018 bekendgemaakt worden. De marktintroductie staat gepland voor begin 2018 in Korea en later dat jaar ook in de Verenigde Staten en Europa.
Waterstoftechnologie
Hyundai is sinds 2013 al toonaangevend op het gebied van auto’s met waterstoftechnologie, onder meer met de in serie gebouwde ix35 Fuel Cell, uiteraard zetten ze hier ook voor de toekomst vol op in, met als ultieme doel een volledig emissievrije Hydrogen Energy Society.
De FCEV SUV borduurt voort op Hyundai’s toewijding aan het introduceren van 14 nieuwe eco-voertuigen vóór 2020. Het gaat hier om 5 hybridemodellen, 4 plug-in hybrides, 4 elektrisch aangedreven auto’s en 1 brandstofcelauto. Ook de Hyundai IONIQ maakt deel uit van dit duurzame modellenoffensief.



Vormgeving
In dit nieuwe model zijn veel designelementen te herkennen van het eerder onthulde studiemodel. Organische en vloeiende vormen kenmerken het uiterlijk. De ontwerpers hebben zich laten inspireren door de natuur, om precies te zijn stromend water. Vormtechnisch natuurlijk een knipoog naar de emissie, die bestaat alleen uit waterdamp als restproduct van de brandstofcel die waterstof omzet in energie voor de elektromotor en H2O.
Brandstofcel
De nieuwe FCEV SUV is voorzien van de vierde generatie brandstofcel van Hyundai. Die is het resultaat van een evolutionaire ontwikkeling sinds de komst van de eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto op waterstof in 2013.
De brandstofcel in de nieuwe FCEV SUV is 9% efficiënter en bovendien lichter en krachtiger. Het vermogen van de elektromotor is 20% hoger en bedraagt nu 119,7 kW (163 pk). De nieuwe waterstofauto biedt een actieradius tot aan maar liefst 800 kilometer, volgens NEDC.
Ook is het opstarten van de brandstofcel bij lagere buitentemperaturen mogelijk, nu gaat dat tot wel -30 graden Celsius.
Waterstoftankstations
Hyundai investeert samen met andere internationale automerken en bedrijven de komende 5 jaar in totaal tien miljard euro in waterstofgerelateerde producten. Dat alles onder de noemer Hydrogen Council.
Veel aandacht gaat uit naar uitbreiding van de infrastructuur; dus het realiseren van waterstoftankstations. In Nederland zijn er nu tankstations in Rhoon en Helmond. Nieuwe komen er in Den Haag, Schiphol, Rotterdam-Den Haag Airport, Utrecht, Apeldoorn/Deventer, Oude Tonge en Delfzijl.
Waterstofauto krijgt een naam op CES 2018
Tijdens de CES 2018 geeft Hyundai de nieuwe waterstofauto niet alleen een naam, maar zal het ook een aantal nieuwe technologieën presenteren. Zoals de Intelligent Personal Cockpit, een cockpit die is voorzien van diverse sensoren die reageren op stem en handsignalen. Hierdoor moet het bedienen van deze waterstofauto nog gemakkelijker worden.

Verder lezen over Hyundai

Algemeen10.02.2022
Hyundai lanceert autodeelproject Mocean

Electric16.08.2020
Hyundai verdubbeld de actieradius van de Kona Electric

Nieuw13.05.2020
Prototype Hyundai i20 N, de eerste beelden

Electric08.04.2020
Hyundai onthult meer details over de concept car Prophecy

Technologie20.12.2019
Hyundai Personal Air Vehicle nieuwe mobiliteitsoplossing voor de toekomst

Design07.08.2018
Hyundai wil binnen 10 jaar de meest sexy auto’s maken
Nieuwe concept wijst in elk geval de juiste richting uit
Hybrid05.02.2018
De eerste zelfrijdende waterstofauto is van Hyundai

Technologie09.01.2018