Nieuw17.01.2018

Nederland is wereldwijd het best voorbereid op de zelfrijdende auto


Volgens een recent internationaal onderzoek van KPMG blijkt dat Nederland het best is voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Nederland is wereldwijd koploper gevolgd door Singapore, de Verenigde Staten en Zweden. Men heeft wereldwijd in totaal twintig landen beoordeeld op het gebied van overheidsbeleid, wetgeving, de kwaliteit van de infrastructuur, de mate waarin nieuwe technologieën in de maatschappij aanwezig zijn en de acceptatie hiervan door de consument.

Alle lichten op groen!

In Nederland zijn onze drukke wegen goed aangelegd en onderhouden. Uit het onderzoek bleek ook dat de nieuwste technologie in onze maatschappij goed is ingeburgerd en breed wordt geadopteerd door de consument. Ook is onze telecom infrastructuur goed op orde en staat de overheid positief tegenover de komst van zelfrijdende auto’s. Dit laatste blijkt wel uit het feit dat er al grootschalige testen zijn geweest met zelfrijdende personenauto’s en vrachtwagens. Wettelijk gezien moet er nog wel een persoon fysiek in de auto zitten. Er is echter een wetsvoorstel ingediend dat het mogelijk moet maken om met zelfrijdende auto’s te rijden zonder dat er een fysiek persoon in de auto zit. Uiteraard moet men wel op afstand kunnen ingrijpen indien nodig.

Slimste jongetje van de klas

Als Nederland lopen we voorop met onze technologie en innovatie. Dit blijkt ook wel uit het feit dat we een Automotive High Tech Campus in Eindhoven hebben en dat er op de Technische Universiteit Eindhoven een specifieke faculteit voor Smart Mobility is. Ook zijn er tal van samenwerkingen tussen provincies en fabrikanten waarbij bijvoorbeeld getest wordt met slimme vrachtwagens. Denk bijvoorbeeld aan Schiphol.

Uitdaging

Ok, er liggen tal van kansen maar alvorens we daadwerkelijk in een zelfrijdende auto kunnen stappen zullen we nog behoorlijk wat stappen moeten zetten. Denk alleen maar aan de connectiviteit. De zelfrijdende auto moet met alles en iedereen kunnen communiceren. Denk aan de auto’s onderling, maar ook met verkeersborden, verkeerslichten en andere verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers. Deze uitdaging vergt afstemming met de gehele automotive industrie en met de vele toeleveranciers, landelijke en regionale overheden en biedt dus enorme kansen voor het bedrijfsleven.

Ondanks dat we in Nederland het best zijn voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto en dat alle lichten ogenschijnlijk op groen staan, zal het nog niet zo eenvoudig zijn om met zijn allen over te stappen op de zelfrijdende auto. Uit eerder onderzoek bleek namelijk dat wij als Nederland vrij terughoudend zijn en dat slechts een derde van de Nederlanders enthousiast is over de komst van zelfrijdende auto’s. Ruim de helft wil zelf aan het stuur blijven zitten.

We hebben vooral onze twijfels over de keuzes die de zelfrijdende auto in het verkeer maakt en wie er aansprakelijk is in geval van een ongeval. Echter op het moment dat de zelfrijdende auto aantoonbaar minder verkeersslachtoffers zou veroorzaken, is de verwachting dat het sentiment onder de Nederlanders omslaat. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dan de helft van de onderzochte Nederlanders aangeeft te zullen kiezen voor de zelfrijdende auto.

Afbeelding: Adobe Stock folienfeuer

Jeroen

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y

Bij Tesla geldt al vanaf het begin de stelregel ‘What Elon says, goes!’. Onlangs sprak de multimiljardair zich uit over het gebruik van radar sensoren aan de voorzijde van de auto’s als ondersteuning, samen met cam...

Technologie26.05.2021

Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y

Tesla wil Autopilot volledig afhankelijk maken van camera's en AI-software
Baidu stuurt eerste écht zelfrijdende taxi’s de straten van Beijing in

De Chinese techgigant Baidu heeft afgelopen weekend de eerste écht zelfrijdende Apollo taxi’s de straten van Beijing in gestuurd. Tot nu toe waren de zelfrijdende taxi’s wel al meerdere keren getest, maar dan zat er...

Technologie05.05.2021

Baidu stuurt eerste écht zelfrijdende taxi’s de straten van Beijing in

De 'veiligheidschauffeur' zit nog wel op de passagiersstoel
Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit

In de VS heeft Consumer Reports aangetoond dat je op een relatief eenvoudige manier het Autopilot systeem van Tesla zo kunt manipuleren dat de auto zelf rijdt, ook wanneer er geen niemand op de bestuurdersstoel zit. Cons...

Verwondering23.04.2021

Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit

Het is kinderlijk eenvoudig om Autopilot voor de gek te houden
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS

Ford heeft bekendgemaakt dat de autofabrikant haar systeem voor zelfrijdende voertuigen, of advanced driver assist system (ADAS), BlueCruise genaamd, de komende maanden in de VS gaat uitrollen. Via een software update zu...

Technologie15.04.2021

Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS

Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickup
​Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?

De geschiedenis van de automobiel loopt een heel eind synchroon met de geschiedenis van de techniek. De auto is zo’n groot onderdeel van het bestaan van veel mensen geworden, dat we de gemakken die we gewend zijn in on...

Technologie25.07.2019

​Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?

Porsche test autonoom rijden

Vandaag de dag is men nog steeds bezig met hoe men zich via een autonome rijfunctie van A naar B verplaatst op een betrouwbare manier. Porsche test momenteel in een samenwerking met innovatieplatform Autobahn een nieuwe...

Technologie21.02.2019

Porsche test autonoom rijden

Hoe moeten zelfrijdende auto’s beslissen over leven en dood?

Het is de discussie die steeds maar weer terugkomt als je praat over zelfrijdende auto's en andere voertuigen. The Trolley Problem, zoals de theoretische schets van wat te doen bij een onvermijdbaar ongeluk heet, wordt e...

Technologie31.10.2018

Hoe moeten zelfrijdende auto’s beslissen over leven en dood?

Fascinerend onderzoek laat zien dat het uitmaakt wie (en waar) je dat vraagt
De Peugeot E-Legend Concept: Unboring the Future

Peugeot introduceert dit jaar op de Autosalon Parijs een verrassende nieuwe concept: de e-Legend. Het studiemodel laat zien hoe een volledig autonome en elektrische auto er volgens Peugeot uit zou gaan zien. De buitenkan...

Design20.09.2018

De Peugeot E-Legend Concept: Unboring the Future

Mooie buitenkant, maar vooral slimme binnenkant