Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
De Toyota i-TRIL Concept werd door Toyota als wereldprimeur getoond op de Autosalon van Genève. Die toont Toyota’s visie op stedelijke mobiliteit in 2030. Het studiemodel sluit aan op de filosofie Waku Doki: een Japanse term voor ‘Beat of the Heart’. Toyota wil hiermee bewijzen dat ook toekomstige elektrische auto’s rijplezier kunnen bieden.
Elektrisch aangedreven
De i-TRIL is een nieuwe vorm van transport, vooral bedoeld voor steden. De concept is ontworpen voor een nieuwe doelgroep: een vooruitstrevende 30- tot 50-jarige actieve vrouw in een SMESTO (Small to Medium Sized TOwn). Europese studies hebben aangetoond dat grote steden als Londen en Parijs in de toekomst niet zozeer in de breedte groeien, maar in de hoogte. Dat vraagt om een compact, wendbaar en stadsvriendelijk voertuig en dat is de i-TRIL zeer zeker.

Active Lean
De i-TRIL Concept is maar een klein voertuig: 2,8 meter lang en anderhalve meter hoog, met aan taps toelopende breedte: 1,2 meter aan de voorkant en slechts 60 cm aan de achterkant. Vlinderdeuren zorgen voor maximaal gemak tijdens het in- en uitstappen. Doordat de voorwielen en zijschermen vóór ‘los’ staan van de carrosserie, zijn grotere kantelhoeken mogelijk en kan de i-TRIL dus binnen vier meter draaien.
Autonoom
In de basis is de i-TRIL een autonoom voertuig. Op een volle acculading kan tot 200 kilometer elektrisch worden gereden, maar als bestuurder heb je de keuze om ook zelf te rijden. Er is zelfs een lager gelegen rijpositie mogelijk waardoor het bijna als een kart rijdt. Voor maximale betrokkenheid tijdens het rijden, zoals Toyota het zelf zegt.

Alles onder controle
De i-TRIL Concept heeft geen pedalen. Het sturen, accelereren en remmen gebeurt allemaal via drive-by-wire technologie. Dat doe je met een controller die lijkt op een gamecontroller en tijdens de actieve ritjes uit de console komt. De informatie die je nodig hebt wordt via een heads-up display weergegeven en natuurlijk is er spraaktechnologie aanwezig zodat je tegen de auto kunt praten.
Extreem futuristisch dus, en daarbij ook nog eens handig voor de mensen die nooit hebben leren rijden met pedalen: een controller is voor de generatie die de i-TRIL misschien echt gaat gebruiken bekender dan wat we nu in auto’s zien.

Met hoe veel?
Je zou het niet zeggen als je de auto zo ziet, maar Toyota zegt dat er makkelijk drie volwassenen in de Concept passen. Dat komt doordat de chauffeur in het midden zit en de twee passagiers daar schuin achter. Om dat mogelijk te maken zijn er een aantal slimme aanpassingen aan de ‘normale’ interieur-normen van auto’s gedaan.
De hoofdsteun van de bestuurdersstoel is aan het plafond bevestigd en klapt naar beneden als de i-TRIL wordt gestart. Daarnaast gaat bij het openen van de portieren een deel van de vloer mee, zodat in- en uitstappen makkelijker wordt. Voor de bestuurder is het helemaal makkelijk: de stoel draait automatisch mee als de deuren open gaan.
Heel gaaf dus, maar zoals altijd bij concept-auto’s is het de vraag hoeveel van de i-Trill we ook echt gaan zien en wanneer we dit hoogstandje (zij het in aangepaste vorm) zouden kunnen verwachten op de weg. 2030 is te ver in de toekomst, dit mag er ook al iets eerder zijn…
[Afbeeldingen © Toyota]
Verder lezen over Toyota

Snelheid17.01.2022
Toyota Hilux wint opnieuw de Dakar Rally

Snelheid25.04.2021
Opvallend mannenspeelgoed: Toyota Supra 2.0 GR

Hybrid19.04.2021
De nieuwe Toyota Yaris is nóg strakker en zuiniger geworden

Electric09.04.2021
Toyota’s werkpaard geëlektrificeerd

Hybrid15.05.2020
Dit is de nieuwe Toyota Yaris hybrid

Nieuw04.04.2020
De nieuwe politie auto: betrouwbaar op elk terrein

Shareables06.02.2019
Toyota Corolla is de bestverkochte auto van 2018

Shareables17.01.2019
Toyota wint voor het eerst de Dakar Rally
Verder lezen over Zelfrijdende auto

Technologie26.05.2021
Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y
Tesla wil Autopilot volledig afhankelijk maken van camera's en AI-software
Technologie05.05.2021
Baidu stuurt eerste écht zelfrijdende taxi’s de straten van Beijing in
De 'veiligheidschauffeur' zit nog wel op de passagiersstoel
Verwondering23.04.2021
Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit
Het is kinderlijk eenvoudig om Autopilot voor de gek te houden
Technologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickup
Technologie25.07.2019
Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?

Technologie21.02.2019
Porsche test autonoom rijden

Technologie31.10.2018
Hoe moeten zelfrijdende auto’s beslissen over leven en dood?
Fascinerend onderzoek laat zien dat het uitmaakt wie (en waar) je dat vraagt
Design20.09.2018