Nieuw18.03.2015

BMW presenteert zijn eerste plug-in hybride: de BMW X5 xDrive40e


BMW presenteert zijn eerste plug-in hybride: de BMW X5 xDrive40e. Deze Sports Activity Vehicle (SAV) met permanente vierwielaandrijving koppelt hoge prestaties aan een laag verbruik dankzij nieuwe BMW EfficientDynamics eDrive technologie.
Met een CO2-uitstoot van 77 g/km komt de BMW X5 xDrive40e dit jaar nog in aanmerking voor 14% bijtelling zelfs in combinatie met het M Sportpakket en/of 20 inch lichtmetalen wielen. De levering start in de tweede helft van september voor een vanafprijs van 81.000 euro.

De BMW X5 xDrive40e heeft een TwinPower Turbo viercilinder 2,0 liter benzinemotor (180 kW/245 pk) aangevuld met een elektromotor van 83 kW/113 pk. Het gecombineerd vermogen komt op 230 kW/313 pk en 450 Nm koppel. Bij het benutten van het efficiencypotentieel van de hybride-aandrijflijn is een laag brandstofverbruik van 3,3 l/100 km mogelijk en een elektriciteitsverbruik van 15,3 kWh/100 km. Voor de BMW eDrive technologie zijn de knowhow en ervaringen benut die zijn opgedaan met de BMW i8. Zodoende biedt ook deze plug-in hybride SAV volop dynamiek en rijplezier, maar dan met een duurzame omlijsting.

P90172721-highRes
P90172721-highRes
P90172719-highRes
P90172719-highRes
P90172720-highRes
P90172720-highRes
P90175299-highRes
P90175299-highRes
P90175300-highRes
P90175300-highRes
P90175307-highRes
P90175307-highRes
P90175303-highRes
P90175303-highRes
P90175310-highRes
P90175310-highRes
P90175312-highRes
P90175312-highRes
P90175328-highRes
P90175328-highRes

Lithium-ion batterij.

De elektromotor is geïntegreerd in de 8-traps Steptronic automaat. De stroom wordt opgeslagen in een 9 kWh Lithium-ion batterij, die ook de reguliere 12V-accu (voor de voeding van de elektrische systemen) op spanning houdt. De batterij is onder vloer van de laadruimte geplaatst. De ruimte die hij daarbij in de kofferbak van de BMW X5 xDrive40e opeist, is minimaal. Het laadvolume bedraagt nog altijd 500 liter en door het volledig neerklappen van de driedelige achterbank is tot 1.720 liter beschikbaar.

P90175322-highRes
P90175322-highRes

eDrive schakelaar voor optimaal gebruik hybride-aandrijving.

De innovatieve hybride-aandrijflijn zorgt voor uiterst soepel samenspel tussen verbrandings- en elektromotor. Met de eDrive schakelaar op de centrale console is dat samenspel in te stellen. In de stand AUTO eDrive kiest het systeem steeds voor de meest optimale combinaties en indien vereist, is het maximale vermogen beschikbaar. De elektromotor met zijn 250 Nm aan koppel levert dan een stevige bijdrage om de acceleratie van 0-100 km/uur in 6,8 seconden te voltooien. De topsnelheid van de BMW X5 xDrive40e is begrensd op 210 km/uur.

In de stand MAX eDrive kiest het systeem bij voorkeur voor elektrische aandrijving. Deze optie is vooral bedoeld voor emissievrij rijden in bijvoorbeeld stadsverkeer. Met een volledig opgeladen batterij is tot 31 kilometer volledig elektrisch te overbruggen, met een maximum snelheid van 120 km/uur. In de stand SAVE Battery wordt enkel gebruikgemaakt van de verbrandingsmotor en het systeem zorgt ervoor dat de batterij tijdens het rijden zo vol mogelijk blijft. Onder andere door maximale regeneratie van remenergie dankzij de elektromotor die tijdens het remmen als generator fungeert. Ongeacht de stand van de eDrive schakelaar zorgt BMW xDrive voor een efficiënte aandrijving op alle wielen. Het elektrohydraulische tussendifferentieel dat normaliter het aandrijfkoppel verdeelt tussen beide assen, doet dat in deze X5 ook met het (rem)koppel van de elektromotor/generator. Het differentieel kan de 250 Nm tijdens remmen voornamelijk naar de vooras sturen waardoor de auto stabieler en harder kan afremmen voordat de schijven mee gaan doen. Voordeel: meer teruggewonnen remenergie dan bij de achterwielaangedreven hybrids. Met behulp van de van andere BMW-modellen bekende Driving Experience Control schakelaar kan de bestuurder kiezen uit verschillende rijmodi – COMFORT, SPORT en ECO PRO.

P90175331-highRes
P90175331-highRes
P90172716-highRes
P90172716-highRes

BMW ConnectedDrive en BMW 360° ELECTRIC toegesneden op hybride rijden.

Alle assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten van BMW ConnectedDrive zijn bij de BMW X5 xDrive40e toegespitst op de eDrive technologie. Zo is er een intelligente energiemanagementfunctie voor het standaard aanwezige navigatiesysteem Professional. Het elektronisch brein van de hybride-aandrijflijn benut dan data van verkeers- en file-informatie en de geprogrammeerde route om een nog hogere efficiency te bereiken. Tijdens de rit wordt de laadconditie van de batterij geoptimaliseerd om bij langzaam verkeer en in stadstrajecten zo veel mogelijk elektrisch te kunnen rijden.

Met de BMW Remote app is via de smartphone de batterijcapaciteit te checken. En met de app zijn tevens laadpalen te traceren of overzichten over het energieverbruik te bekijken. Ook de verwarming of koeling van het interieur kan ermee op afstand worden ingeschakeld.

BMW biedt voor thuisladen twee opties:
BMW i Wallbox Pure en BMW i Wallbox Pro. Beide maken deel uit van het BMW 360° ELECTRIC serviceconcept, zoals ook ChargeNow service met eenChargeNow oplaadcard. De service ParkNow Longterm wijst de weg naar en het reserveren van parkeerplaatsen met laadfaciliteiten.

P90164548
P90164548

Complete uitrusting.

De BMW X5 xDrive40e heeft een zeer complete uitrusting. Deze omvat het genoemde navigatiesysteem Professional en het op de batterij werkende klimaatsysteem voor het op afstand koelen en verwarmen van het interieur. Verder is Adaptive Suspension inclusief luchtvering achter en Dynamic Damper Control standaard. Kopers kunnen kiezen uit Design Pure Experience, Pure Excellence en M Sport uitrustingspakketten voor exterieur en interieur en ook uit alle uitrustingsfeatures van BMW Individual.

P90175328-highRes
P90175328-highRes
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over BMW

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Technologie29.09.2021

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Het is natuurlijk geen toeval dat wij deze twee topmodellen van BMW naast elkaar gezet hebben tijdens onze test. Zowel de De BMW 7-serie 45 Le X-drive als de BMW X5 45e van BMW worden niet voor niets veelvuldig gebruikt...

Hybrid25.01.2021

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

BMW X2: de alleskunner

SUV's zijn te groot, sedans hebben een kleine kofferbak, hatchbacks zijn te laag. Geen probleem vond BMW die een paar jaar geleden het perfecte tussenmodel uitbracht: de BMW X2.

Nieuw13.01.2021

BMW X2: de alleskunner

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

Hij is sneller dan een Ferrari 458 en luxueuzer dan een de gemiddelde business sedan, de BMW M8 Gran Coupé. Combineer het beste van niet twee maar drie werelden in één auto. Een sportauto, luxueuze zakensedan met een...

Snelheid17.11.2020

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

BMW introduceert de eerste M performance motorfiets ooit, de BMW M 1000 RR. Aan de basis staat de S 1000 RR voor deze machine. Met een een vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren en een gewicht van 192 kilo is de vermogens...

Motoren26.09.2020

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

De BMW R18 redesigned tot Dragster

De wereldberoemde Roland Sands is helemaal losgegaan op de nieuwe R18 chopper van BMW. Roland heeft zijn eigen interpretatie de vrije hand gegeven om, samen met zijn team, een straight line dragracer te bouwen van de R18...

Motoren16.08.2020

De BMW R18 redesigned tot Dragster

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Voor elke duizend euro heeft BMW een auto hebben ze ooit wel eens gezegd. Toen de BMW 2-serie uitkwam, veel het enthousiasme onder de beoogde doelgroep van BMW wat tegen. Toen er een coupé versie van de 2-serie uitkwam...

Nieuw12.08.2020

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

In 1923 ontwikkelde BMW het boxer motorblok voor motorfietsen en BMW past dit model nog steeds toe op diverse modellen. De term caféracer is ontstaan in de jaren '60 en de term weerspiegelde de snelle motorfietsen die w...

Motoren21.07.2020

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

Verder lezen over Hybride auto

Drie weken met de Peugeot 3008 HYbrid

Als eerste in een rijtje van drie Peugeots die ik de afgelopen weken getest heb stapte ik in de Peugeot 3008 HYbrid. Een model dat al enkele jaren bij de dealers staat, en sinds een jaar nu ook als plug-in hybrid te krijgen is. Dat zorgt niet alleen voor meer rijcomfort, maar ook een (milieu)vriendelijker verbruik.

Hybrid19.12.2021

Drie weken met de Peugeot 3008 HYbrid

Aan de stekker met de Mercedes-Benz A-klasse

De Mercedes-benz A-klasse was van 1997 tot en met 2012 een model dat wanneer daarover gesproken werd, je vaak in die zin ook termen als bejaard of suf tegenkwam. Het model 'koekentrommel' heeft Mercedes-Benz de laan uitg...

Hybrid02.02.2021

Aan de stekker met de Mercedes-Benz A-klasse

Nederlanders besparen graag op brandstof en zo doe je dat!

Waarom meer betalen als het niet hoeft? Zo denken Nederlanders in ieder geval over hun uitgaven aan brandstofkosten. 87% van de particuliere autorijders vindt het belangrijk om op uitgaven voor brandstof te besparen. Dat...

Shareables16.09.2020

Nederlanders besparen graag op brandstof en zo doe je dat!

Jeep goes electric

Ook Jeep kon natuurlijk niet achterblijven in de elektrische golf die momenteel door de autoindustrie gonst. Het ene merk na de andere komt met een geëlektrificeerde versie van een van hun modellen. Jeep brengt de Reneg...

Hybrid31.08.2020

Jeep goes electric

Peugeot 508 SW: hybrid, comfort en power gecombineerd

Peugeot is hard op weg om haar gehele modellenreeks een flinke update te geven. Zo is ook de 508 SW helemaal nieuw en is hij uitgerust met de befaamde i-Cockpit en LED slagtanden. Benieuwd wat er allemaal nog meer aangep...

Hybrid17.06.2020

Peugeot 508 SW: hybrid, comfort en power gecombineerd

Aston Martin gaat volledig hybride in de komende paar jaar

Aston Martin is van plan om haar hele line-up om te zetten naar hybride modellen, zo vertelde de CEO van het bedrijf deze week. Niet alleen zijn de Aston Martins 100 procent hybride tegen mid 2020, tegen 2030 zal zeker e...

Hybrid29.08.2017

Aston Martin gaat volledig hybride in de komende paar jaar

Toyota C-HR bestormt met uitdagend design het crossover C-segment

Toyota heeft tijdens de Autosalon van Genève de vernieuwende C-HR, die nu ook als Hybrid leverbaar wordt gepresenteerd. De C-HR blijft trouw aan de eigenschappen van het C-HR Concept die Toyota op de Autosalon van Pari...

Nieuw03.03.2016

Toyota C-HR bestormt met uitdagend design het crossover C-segment

BMW presenteert zijn eerste plug-in hybride: de BMW X5 xDrive40e

BMW presenteert zijn eerste plug-in hybride: de BMW X5 xDrive40e. Deze Sports Activity Vehicle (SAV) met permanente vierwielaandrijving koppelt hoge prestaties aan een laag verbruik dankzij nieuwe BMW EfficientDynamics...

Nieuw18.03.2015

BMW presenteert zijn eerste plug-in hybride: de BMW X5 xDrive40e