Shareables05.12.2017

Lamborghini Urus: een Super Sport Utility Vehicle


Vanuit Sant’Agata Bolognese lanceerde Automobili Lamborghini het derde model, de Lamborghini Urus. Ze noemen het de allereerste Super Sport Utility Vehicle ter wereld, welke een nieuwe niche creëert in het luxesegment. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het vermogen, prestaties en rijeigenschappen maar ook met het design, luxe en dagelijkse bruikbaarheid.

Specs

De Urus wordt aangedreven door een 4,0 liter twinturbo V8 die 650 pk (478 kW) levert bij 6.000 tpm en zijn maximale koppel van 850 Nm vrijgeeft tussen 2.250 en 4.500 tpm. De motor heeft een specifiek vermogen van 162,7 pk/l en een brandstofverbruik van 12,7 l/100 km (CO2-uitstoot: 290 g/km).

Doordat het wagengewicht minder is dan 2.200 kg heeft de Urus de beste pk-gewichtsverhouding van alle SUV’s (3,38 kg/pk). Deze Super SUV accelereert in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/h, in 12,8 seconden van 0 naar 200 km/h en haalt een top van 305 km/h. De stopkracht is even indrukwekkend, hij remt af van 100 km/h naar stilstand in 33,7 meter.

Hij is uitgerust met een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Een centraal Torsen-differentieel stuurt normaal gesproken 40% van de aandrijfkrachten naar de vooras en 60% naar de achteras. Afhankelijk van de omstandigheden kan dit variëren van 70% voor tot 87% achter. Op de achteras is torque vectoring aanwezig; het differentieel daar verdeelt de aandrijfkrachten actief over de achterwielen. Daarbij heeft de Lamborghini Urus, net als de Aventador S, vierwielbesturing. De achterwielen kunnen tot maximaal 3 graden meesturen (bij hoge snelheid) of tegensturen (bij lage snelheid).

Verschillende rijmodi

Met de Tamburo-knop op de middenconsole kan de bestuurder kiezen uit verschillende rijmodi. In de Lamborghini Urus zijn dat niet alleen de bekende Strada, Sport en Corsa, maar ook Neve (sneeuw) en optioneel Terra (offroad) en Sabbia (zand).

Standaard is de SUV voorzien van koolstofkeramische remmen. Deze zijn de grootste en krachtigste die beschikbaar zijn en meten 440 x 40 mm voor en 370 x 30 mm achter. De Urus is leverbaar met lichtmetalen wielen die 21 tot 23 inch groot zijn. Bandenleverancier Pirelli ontwikkelde speciaal voor de SUV een serie zomer-, winter-, all-season-, all-terrain- en sportbanden.

urus2
urus2

Infotainment

Het Lamborghini Infotainment System III (LIS III) werkt met 2 touchscreens die boven elkaar in de middenconsole zijn geplaatst. Het bovenste laat alle media-, navigatie-, telefoon en informatiefuncties zien. Met het onderste is de climate control en de stoelverwarming te bedienen. Ook dient dat scherm als toetsenbord en kan het handgeschreven instructies herkennen. Daarbij luistert LIS III ook naar gesproken commando’s.

urus6
urus6
urus11
urus11
urus4
urus4
urus3
urus3

ADAS

De Urus heeft Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) aan boord die garant staan voor veiligheid en die semi-autonoom (level 2 op de SAE-schaal) de bestuurder ondersteunen. High Beam Assistant activeert en deactiveert automatisch het groot licht en natuurlijk zijn er cruise control en parkeersensoren voor en achter. Het PreCognition System voorkomt aanrijdingen of maakt de impact ervan minder als voorkomen niet mogelijk is.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Lamborghini

Lamborghini Aventador SVJ voor het eerst in Nederland te zien

De Lamborghini Aventador SVJ, het krachtigste V12-model dat Lamborghini ooit bouwde, is vanaf begin december voor het eerst in Nederland te zien. Namelijk tijdens de Masters of LXRY 2018. De Genius Edition van dit luxury...

Shareables04.12.2018

Lamborghini Aventador SVJ voor het eerst in Nederland te zien

Lamborghini pakt Nordschleife-record weer terug met Aventador

De groene hel blijft een circuit dat de gemoederen bezighoudt. De Nordschleife van de Nürnbergring wordt wel vaker gebruikt als maatstaf voor hoe snel een auto nu echt kan zijn, zoals je kon zien toen de Porsche 919 Hyb...

Snelheid27.07.2018

Lamborghini pakt Nordschleife-record weer terug met Aventador

Deze Lamborghini Huracam is de snelste camerawagen ooit

Al die fantastische films waarin auto's elkaar op hoge snelheid achterna zitten gebruiken grotendeels nog steeds echte auto's. Natuurlijk wordt er af en toe wel eentje uit de computer getoverd, maar de meeste films à la...

Snelheid20.04.2018

Deze Lamborghini Huracam is de snelste camerawagen ooit

Te koop: Paul McCartney’s rode 1967 Lamborghini

Paul McCartney kocht deze prachtige Lamborghini 400 GT 2+2 in 1967, toen de Beatles groter dan groot waren maar tóch allemaal in deze auto zouden passen. Hij heeft er nog redelijk wat in gereden ook, want de auto werd p...

Oldtimers12.03.2018

Te koop: Paul McCartney’s rode 1967 Lamborghini

De Kode 0: retro-futuristische supercar met Lamborghini-bloed

Supercars zijn altijd indrukwekkend, maar eens in de zoveel tijd kom je er eentje tegen die precies jouw eigen design-hart aanspreekt en waar je 'wow' van zegt. Voor mij is dat de Kode 0. Die is gemaakt door Ken Okuyama,...

Design08.09.2017

De Kode 0: retro-futuristische supercar met Lamborghini-bloed

Exclusief en spectaculair: Lamborghini Centenario Roadster

Ferruccio Lamborghini zou dit jaar 100 jaar geworden zijn en dat wordt uitbundig gevierd. Eerst werd de gesloten Centenario al gelanceerd, maar nu ook de Roadster. Slechts twintig exemplaren worden er van deze Lamborghin...

Snelheid23.08.2016

Exclusief en spectaculair: Lamborghini Centenario Roadster

Dit gebeurt er als twee oma’s in een Lamgorghini Murcielago rijden

Hoe zou jij reageren als je twee oma's in een Lamborghini zou zien rijden? Donut Media gaf de sleutel van een dikke Lamborghini Murcielago aan de dames en ze hadden ongetwijfeld de dag van hun leven. De auto heeft een ve...

Shareables04.03.2016

Dit gebeurt er als twee oma’s in een Lamgorghini Murcielago rijden

De 1972 Lamborghini Miura P400 SV

Ach, er zijn zo veel auto's gebouwd die de volgens aficionados's de beste of de mooiste ooit zijn. Een eindoordeel valt er niet te maken, want wat is de beste, en de mooiste is een kwestie van smaak. Hoe dan ook, in de s...

Oldtimers27.11.2015

De 1972 Lamborghini Miura P400 SV