Technologie18.09.2018

Audi’s e-tron: elektrische SUV voor de toekomst


Audi kwam deze week met het eerste echte productiemodel elektrische auto naar buiten in de vorm van de e-tron. Het is een grote en vrij sportieve SUV die wel iets van de Q5 weg heeft. Daar houdt de vergelijking wel ook op, want de auto die in San Francisco werd getoond is voor Audi een stap richting de toekomst.

De e-tron gaat een actieradius krijgen van meer dan 400 kilometer (waardoor we meteen vrezen dat het dan 410 kilometer is) en doet dat met twee elektrische motoren die 300 kWh genereren en je zo in 5,7 seconden van 0 tot honderd brengt. Dat zijn geen race-snelheden, maar voor een SUV die op families en ontspanning is gericht is het snel zat. De maximum snelheid is elektronisch gelimiteerd tot 200 kilometer per uur, wat ons ook zat lijkt. Het Audi-gevoel zit er dus toch wel in.

Zo veel mogelijk bereik er uit persen

De e-tron heeft zoals bijna alle elektrische auto’s een systeem dat energie teruggeeft aan de batterij als je remt, maar het heeft ook ‘coasting recuperation’ dat energie terug levert als je het gaspedaal loslaat. Zo lang je dus niet heel hard op de rem moet trappen komen de ‘echte’ remmen nooit aan bod en genereer je altijd nieuwe energie voor de batterij. Een slim systeem checkt in de achtergrond wat de verdeling moet zijn tussen wielgenerator en remschijf en zorgt er zo voor dat je wel altijd zo hard remt als je ook wil en je van dat hele proces als chauffeur niks merkt.

Er wordt aan alle kanten gewerkt om de auto zo zuinig mogelijk te maken en daar hoort de aerodynamica ook bij. Als je de versie zou nemen met de virtuele achteruitkijkspiegels (inmiddels de norm voor elk voertuig dat later dan 2020 gaat uitkomen) dan kun je ten opzichte van een normaal voertuig met de e-tron zo’n 40 kilometer verder rijden op een volle batterij.

Snel de batterij opladen

Over batterij gesproken: de 95 kWh die onder de passagiers ligt is natuurlijk perfect geplaatst zodat er een 50/50 gewichtsverdeling op de assen ligt maar belangrijker is hoe snel je die batterij weer kunt vullen. Volgens Audi kun je bij een fast charging station in ongeveer een half uur weer verder op een lange reis door de 150 kW laders. Er wordt een e-tron charging service gelanceerd die je op 72.000 laadpunten in Europa laat laden tegen een vergoeding, waarbij Audi gebruik maakt van een app en waarbij ook geldt dat je één contract krijgt waarbij je in alle landen gebruik kunt maken van de laadpalen tegen hetzelfde tarief.

Je kunt natuurlijk ook thuis laden, maar dat gaat met 11 kW wel iets langzamer. Dan heb je een uurtje of acht, negen nodig om de batterij helemaal te vullen. Er is ook een optie om met 22 kW te kunnen laden, trouwens.

etron-0400011-ab-27
etron-0400011-ab-27

Overal schermen

De buitenkant van de e-tron ademt Audi, maar ook van binnen krijg je wat je verwacht, namelijk minimalistische luxe. De virtuele achteruitkijkspiegels zijn mooi verwerkt in het design, de twee (of zelfs drie, als je voor de virtual cockpit-optie gaat) touchscreens voor de chauffeur vervangen bijna elke knop, wat er voor zorgt dat het interieur heerlijk strak kan zijn. Een hoop van de functies zijn ook met je stem te bedienen, dus er is altijd een manier om te doen wat je wil.

Natuurlijk is er ook qua andere systemen aan alles gedacht. Denk aan een WiFi-hotspot, intelligente navigatie die zich herinnert waar je eerder heen bent gegaan en weet waar de oplaadpunten zijn die je kunt gebruiken, adaptive cruise assist en zelfs semi-autonoom remmen en optrekken.

Audi zegt ook dat de modellen die na mid-2019 verkrijgbaar zijn de mogelijkheid hebben om nieuwe functies via software-update te krijgen. Denk dan aan nieuwe functies in de infotainment, verbetering van de LED-koplampen en andere intelligente systemen die altijd verder gefinetuned kunnen worden.

etron-0400013-ab-27
etron-0400013-ab-27

Wanneer kun je in een e-tron rijden?

De hamvraag is wanneer Audi dit allemaal gaat leveren. De eerste auto’s gaan eind dit jaar van de band rollen in de klimaatneutrale fabriek in Brussel, zo zegt Audi. Voor 80.000 euro mag je er ook eentje bestellen, maar in Nederland moet je wel eerst nog een online afspraak maken om straks “als een van de eersten de e-tron daadwerkelijk [te kunnen] bestellen en configureren”. Reserveren om te pre-orderen dus.

Als de e-tron mateloos populair wordt (en dat zou zomaar kunnen) zou dit wel eens de hegemonie van de Tesla als duurdere elektrische leasebak in Nederland kunnen breken, maar dan moeten er wel genoeg zijn. Veel elektrische automakers hebben problemen met de productie, althans qua kwantiteit, en als Audi daar ook last van gaat hebben krijg je morrende klanten. We vroegen aan Audi Nederland of ze ons konden vertellen of er sprake was van enige schaarste bij de lancering of in de periode daarna en of ze al iets konden zeggen over de levertijd, maar daar hebben we tot nu toe geen antwoord op gekregen.

etron-0400003-ab-27
etron-0400003-ab-27
e-tron-laden
e-tron-laden

[Afbeeldingen © Audi]

Jeroen

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.

Verder lezen over Audi

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Audi heeft deze week verregaande ambities voor de toekomst van het automerk wereldkundig gemaakt. In een gesprek met de Süddeutsche Zeitung liet Audi weten dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de...

Electric18.06.2021

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

Audi lanceert de nieuwe SQ2, het baby 'bad ass' broertje van de SQ5. Met een set (standaard) dynamische matrix LED koplampen, 4 zichtbare uitlaatdempers en een vermogen van 300 pk is deze nieuwe SQ2 zeker niet flauw te n...

Snelheid16.11.2020

Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Een tweedehands auto kopen is altijd een spannende zoektocht. Je wil er zeker van zijn dat je de auto bij een betrouwbare partij of consument vandaan komt. De kilometerstand van de auto moet kloppen, het onderhoud gedaan...

Shareables12.11.2020

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Met de nieuwe S3 sportback en S3 limousine brengt Audi de fun factor terug bij het compacte segment. Veel vermogen, slimme quattro aandrijving en een S tronic automaat staan gegarandeerd voor rijplezier in de nieuwe S3.

Snelheid01.09.2020

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Audi viert met een nieuwe en unieke R8 de tiende verjaardag van de V10-motor. Van de R8 V10 Decennium bouwt Audi wel slechts 222 individueel genummerde coupés die tegelijk met de verkooplancering van de nieuwe Audi R8 o...

Shareables28.02.2019

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zo...

Nieuw21.02.2019

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3. Eerder deze maand was er al het debuut op de autoshow van Parijs. De 2019 edities van de R8 krijgen niet alleen een sportiever design...

Design25.10.2018

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen

Zo'n 2 maanden voordat in Saoedi-Arabië het nieuwe seizoen van het FIA Formule E-kampioenschap begint, presenteert Audi de nieuw ontwikkelde Audi e-tron FE05. Coureurs Daniel Abt en Lucas di Grassi van het Audi Sport Ab...

Snelheid05.10.2018

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen

Verder lezen over Elektrische auto

​Lanova laadpalen brengt slimme laadpaal op de markt

De opkomst van slimme apparaten is gigantisch. Na Smart tv’s, video deurbellen & slimme koelkasten komen nu ook de eerste slimme laadpalen op de markt. Doordat slimme apparaten met het internet verbonden zijn, wordt he...

Electric20.05.2021

​Lanova laadpalen brengt slimme laadpaal op de markt

4 redenen om zelf een laadpaal op eigen terrein te laten installeren

Heb je een elektrische auto, dan ben je afhankelijk van de aanwezigheid van laadpalen om ermee te kunnen rijden. In de wetenschap dat opladen een stuk langzamer gaat dan tanken, is het vooruitzicht om regelmatig te gaan...

Electric19.02.2021

4 redenen om zelf een laadpaal op eigen terrein te laten installeren

Jeep goes electric

Ook Jeep kon natuurlijk niet achterblijven in de elektrische golf die momenteel door de autoindustrie gonst. Het ene merk na de andere komt met een geëlektrificeerde versie van een van hun modellen. Jeep brengt de Reneg...

Hybrid31.08.2020

Jeep goes electric

De eerste volledig elektrische SUV van BMW is er!

BMW heeft de X3, één van de best verkopende modellen, 'geëlektrificeerd': de IX3. De populaire SUV was al zeer geliefd in Nederland en daar is dus nu ook een volledig elektrische versie van uitgekomen. Nederland is sa...

Electric21.07.2020

De eerste volledig elektrische SUV van BMW is er!

Deze Xpeng P7 kost slechts een derde van een Tesla Model S

De Xpeng P7 is sinds kort beschikbaar voor pre-order. Met de auto denkt de oprichter van Xpeng een ware Tesla-killer te hebben ontwikkeld. Er wordt geconcurreerd op prijs, want de P7 kost slechts een derde van een Tesla...

Nieuw28.11.2019

Deze Xpeng P7 kost slechts een derde van een Tesla Model S

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S

Elektrische auto's. Wie is de beste? Wie is de snelste? Vaak wordt de Tesla Model S nog als superieur gezien, het is de auto waar je aan denkt als het over elektrische auto’s gaat. Maar er komt steeds meer concurrentie...

Snelheid31.10.2019

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S

Wil je in 2020 elektrisch rijden? Maak dan nu alvast die keuze!

Het gesprek momenteel bij menig koffie automaat of feestje is hoe je nog 5 jaar lang kunt profiteren van de 4 procent bijtellingsregeling? Wanneer je namelijk als zakelijke rijder vóór 1 januari 2020 een nieuwe elektri...

Technologie30.10.2019

Wil je in 2020 elektrisch rijden? Maak dan nu alvast die keuze!

​Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?

De geschiedenis van de automobiel loopt een heel eind synchroon met de geschiedenis van de techniek. De auto is zo’n groot onderdeel van het bestaan van veel mensen geworden, dat we de gemakken die we gewend zijn in on...

Technologie25.07.2019

​Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?