Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Het is een aparte manier om te peilen wat reacties zijn van mensen op een zelfrijdende auto: je past de stoel in een Ford Transit aan zodat iemand er in kan zitten, maakt een vermomming zodat het er van buiten uitziet alsof er niemand in de auto zit en gaat dan rondrijden met de auto. Het doel? Enerzijds testen wat de reacties zijn op een lege zelfrijdende auto, maar vooral ook om te kijken of Ford’s signaal-systeem overkomt.
Dat systeem moet een stuk communicatie gaan vervangen die met zelfrijdende auto’s verloren zou kunnen gaan: het oogcontact en de gebaren van de bestuurder met andere weggebruikers. Men heeft bij Ford gekozen voor lichtsignalen om de intentie van de auto aan te geven, nadat ze tekst (niet voor iedereen leesbaar, want je weet welke taal iedereen spreekt) en symbolen (historisch gezien slecht begrepen door mensen) hadden uitgesloten.
De test lijkt geslaagd, en de video is dat zeker. De lichtbalk die boven in de voorruit zit is geprogrammeerd om een aantal signalen te laten zien en men was benieuwd of die intuïtief genoeg waren voor andere verkeersdeelnemers om de intentie van de auto te begrijpen. Als de auto ging stoppen bewogen de lichten heen en weer en stopten ze in het midden, als ‘ie ging optrekken begon het snel te knipperen en als de auto reed was het licht volledig aan.
Ford heeft nu de 150 uur aan data van het onderzoek – dat in samenwerking met het Virginia Tech Transportation Institute is gedaan – en gaat bekijken wat de respons is van alle mensen rondom de ‘zelfrijdende’ auto, aangezien dat allemaal is gevangen met een 360-graden camera. Ze hopen dat het een begin is van een standaard in visuele communicatie van zelfrijdende auto’s, want als die straks onderdeel van het verkeer gaan worden is het wel zo handig als we weten wat ze van plan zijn.
[Afbeeldingen © Ford]
Verder lezen over Ford
Algemeen18.11.2022
5 auto’s die zeer geschikt zijn als tweedehands bedrijfswagen
Technologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickupElectric05.03.2021
Ford Mustang Mach-E laat zien waartoe elektrische auto’s in staat zijn
Boeiende video serie met de meest bizarre uitdagingenTechnologie24.03.2020
Ford introduceert de PickUp&Clean service
Hybrid10.01.2020
Amerika’s bestverkochte SUV komt naar Nederland: Ford Explorer Plug-In Hybrid
Shareables03.10.2019
Ford Performance – M Sport experience bij Dovenby Hall
Rijden met de Fiesta ST, GT supercar, Bullit Mustang en de Ranger RaptorTechnologie14.10.2018
Nooit meer voor rood staan? Ford test tech die het mogelijk maakt
Vehicle-to-vehicle technologyShareables21.08.2018
De Ford Ranger Raptor komt nu ook naar Europa
pick-up maakt zichzelf bekend op GamescomVerder lezen over Zelfrijdende auto
Technologie26.05.2021
Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y
Tesla wil Autopilot volledig afhankelijk maken van camera's en AI-softwareTechnologie05.05.2021
Baidu stuurt eerste écht zelfrijdende taxi’s de straten van Beijing in
De 'veiligheidschauffeur' zit nog wel op de passagiersstoelVerwondering23.04.2021
Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit
Het is kinderlijk eenvoudig om Autopilot voor de gek te houdenTechnologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickupTechnologie25.07.2019
Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?
Technologie21.02.2019
Porsche test autonoom rijden
Technologie31.10.2018
Hoe moeten zelfrijdende auto’s beslissen over leven en dood?
Fascinerend onderzoek laat zien dat het uitmaakt wie (en waar) je dat vraagtDesign20.09.2018