Verwondering15.12.2017

De nieuwe Audi RS 4 Avant, vierde generatie!


Het is precies 18 jaar geleden dat de allereerste Audi RS 4 Avant werd gelanceerd. Inmiddels is bekend dat de vierde generatie van dit power station beschikbaar komt. De nieuwe Audi RS 4 Avant combineert weer de handige dagelijkse bruikbaarheid met echt goede prestaties. De 2.9 TFSI V6-motor levert 331 kW/450 pk en 600 Newtonmeter aan trekkracht. Hij sprint hiermee van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden.

Audi 90 quattro IMSA GTO

De designers van de Audi RS 4 Avant hebben inspiratie geput uit de Audi 90 quattro IMSA GTO uit 1989. Aan de voorkant is het topmodel van de A4-reeks te herkennen aan grote luchtinlaten met honingraatstructuur. De optionele Matrix LED koplampen hebben een donkere behuizing. Voordeel hiervan is dat je continu met groot licht kunt rijden zonder je tegenliggers te verblinden. Dit wordt bewerkstelligd doordat bepaalde LED-units tijdelijk kunnen worden uitgeschakeld.

In vergelijking met de Audi A4 Avant zijn de wielkasten van de RS 4 Avant aan beide zijden met 30 millimeter verbreed. Aan de achterkant vallen vooral de diffuser, dakspoiler en ovale pijpen van het RS-uitlaatsysteem op. De wagen is standaard uitgerust met 19 inch lichtmetalen velgen, maar kan ook worden besteld met 20 inch exemplaren.

Zuiniger

Voorin de Audi RS 4 Avant ligt een 2.9-liter biturbo V6 met 331 kW/450 pk. Zijn koppel van 600 Nm (170 Nm meer dan voorheen) is beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 tpm.

De RS 4 Avant sprint hiermee in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u en gaat door naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Iets dat met een RS dynamics-pakket nog te verhogen is naar 280 km/u.

De 2.9 TFSI is gekoppeld aan een achttraps tiptronic-transmissie met korte schakeltijden en aan quattro permanente vierwielaandrijving. Op verzoek monteert Audi een sportdifferentieel op de achteras. Hij weegt overigens 1.790 kilogram en gemiddeld verbruikt de RS 4 Avant 8,8 liter per 100 kilometer. Daarmee is hij 17 procent efficiënter en 80 kilogram lichter dan het vorige model.

Bestuurders kunnen verder de rijervaring aanpassen aan hun eigen voorkeuren met het standaard Audi drive select dynamic handling systeem. Het ESC Electronic Stability Control heeft een speciale RS-afstelling en kan op drie manieren worden ingesteld. Naast de normale modus is er ook de sportmodus, waarbij het ESC iets later ingrijpt.

Sportief

Het in zwart uitgevoerde interieur van de RS 4 Avant onderstreept zijn sportieve inborst. Het RS-logo is terug te vinden op de RS-sportstoelen, het afgeplatte RS-sportstuur, het paneel rondom de schakelpook en de verlichte aluminium instaplijsten. De Audi virtual cockpit en het (optionele) head-up display hebben RS-specifieke meters die de bestuurder informeren over bandenspanning en -temperatuur, g-krachten, vermogen en koppel.

Voor het eerst is hij ook leverbaar met een trekhaak. De Audi RS 4 Avant is direct te bestellen en zal in Nederland een vanafprijs hebben van € 119.000.

<i>Honingraatstructuur</i>
Honingraatstructuur
<i>Lichtmetalen velgen</i>
Lichtmetalen velgen
<i>De ovale pijpen van het RS-uitlaatsysteem.</i>
De ovale pijpen van het RS-uitlaatsysteem.
<i>Sport interieur.</i>
Sport interieur.
<i>De 2.9 TFSI V6-motor.</i>
De 2.9 TFSI V6-motor.
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Audi

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Audi heeft deze week verregaande ambities voor de toekomst van het automerk wereldkundig gemaakt. In een gesprek met de Süddeutsche Zeitung liet Audi weten dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de...

Electric18.06.2021

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

Audi lanceert de nieuwe SQ2, het baby 'bad ass' broertje van de SQ5. Met een set (standaard) dynamische matrix LED koplampen, 4 zichtbare uitlaatdempers en een vermogen van 300 pk is deze nieuwe SQ2 zeker niet flauw te n...

Snelheid16.11.2020

Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Een tweedehands auto kopen is altijd een spannende zoektocht. Je wil er zeker van zijn dat je de auto bij een betrouwbare partij of consument vandaan komt. De kilometerstand van de auto moet kloppen, het onderhoud gedaan...

Shareables12.11.2020

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Met de nieuwe S3 sportback en S3 limousine brengt Audi de fun factor terug bij het compacte segment. Veel vermogen, slimme quattro aandrijving en een S tronic automaat staan gegarandeerd voor rijplezier in de nieuwe S3.

Snelheid01.09.2020

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Audi viert met een nieuwe en unieke R8 de tiende verjaardag van de V10-motor. Van de R8 V10 Decennium bouwt Audi wel slechts 222 individueel genummerde coupés die tegelijk met de verkooplancering van de nieuwe Audi R8 o...

Shareables28.02.2019

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zo...

Nieuw21.02.2019

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3. Eerder deze maand was er al het debuut op de autoshow van Parijs. De 2019 edities van de R8 krijgen niet alleen een sportiever design...

Design25.10.2018

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen

Zo'n 2 maanden voordat in Saoedi-Arabië het nieuwe seizoen van het FIA Formule E-kampioenschap begint, presenteert Audi de nieuw ontwikkelde Audi e-tron FE05. Coureurs Daniel Abt en Lucas di Grassi van het Audi Sport Ab...

Snelheid05.10.2018

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen