Aan de stekker met de Mercedes-Benz A-klasse

Aan de stekker met de Mercedes-Benz A-klasse

Vorig artikel Volgend artikel

De Mercedes-benz A-klasse was van 1997 tot en met 2012 een model dat wanneer daarover gesproken werd, je vaak in die zin ook termen als bejaard of suf tegenkwam. Het model 'koekentrommel' heeft Mercedes-Benz de laan uitgestuurd en is met een hele andere auto gekomen in 2013. Het model is lager en aanzienlijk vlotter te noemen.

In 2016 heeft Mercedes-Benz de A-klasse een kleine facelift gegeven door de lampen een stuk strakker te maken door het gebruik van vloeiende lijnen in de LED verlichting. In 2018 kwam daar volgens weer een hele nieuwe A-klasse bij. Het suffe imago van de A-klasse is helemaal verdwenen. De nieuwste Mercedes A-klasse is een zeer sportieve hatchback geworden met kleinere en laag geplaatste lichtunits aan de voorzijde. Ook van binnen is ziet het er beter uit. Het middenconsole zit vol met knoppen en heeft plaatsgemaakt voor het paradepaardje van Mercedes-Benz: het infotainment MBUX-systeem.

mercedesbenz-a250e-back
Fun fact: "MBUX staat voor Mercedes-Benz User Experience".
mercedesbenz-a250e-roof-view

De nieuwe Mercedes-Benz A-klasse

Ondanks dat de Mercedes-Benz A-klasse het 'instapmodel' is, doet de uitrusting zo niet aanvoelen. De nieuwe Mercedes-Benz is in alle opzichten een complete auto. Tuurlijk moet je sommige opties gewoon aanklikken zonder daar überhaupt over na te denken. Denk hierbij aan full Led verlichting en lichtmetalen velgen bijvoorbeeld. Dat zouden ze eigenlijk gewoon standaard moeten maken. Een Mercedes-Benz met stalen velgen is bijna schelden in de kerk, dat doe je niet.

mercedesbenz-a250e-

Een luxe auto

Ook van binnen voelt de A-klasse als een rijk uitgeruste en luxe auto. Dat heerlijke MBUX-systeem van Mercedes-Benz is zeer gebruiksvriendelijk in gebruik en in te stellen naar je eigen smaak. De sfeerverlichting die je in het gehele interieur terugvindt is echt fantastisch. Er zit zelfs LED verlichting in de ventilatieroosters die kort blauw kleuren als je de temperatuur lager zet en een rode kleur krijgt als je de temperatuur omhoog gooit. Ook ben ik echt fan van het nieuw vormgegeven stuur in de A-klasse. De tiptoetsen en schakelaars werken erg prettig en zijn zeer duidelijk om te bedienen.

mercedesbenz-a250e-colours
mercedesbenz-a250e-stuur
mercedesbenz-a250e-interior

Aan de stekker die A-klasse

Dit is overigens de eerste A-klasse die verkrijgbaar is als Plug-in hybride. De A-klasse is uitgerust met een 1.3 liter 4 cilinder motor die 160 pk levert. Gecombineerd heeft de A-klasse 218 pk beschikbaar en 450 nm koppel. Puur elektrisch komt de A-klasse een kilometer of 60 ver, daarna moet je toch echt weer even aan de laadpaal als je elektrisch verder wilt rijden.

Ik denk dat Mercedes-Benz met de plug-in A-klasse een tussenstap heeft gemaakt naar volledig elektrisch rijden. Ook heeft de A-klasse een prima elektrische range beschikbaar, waar andere merken vaak tientallen kilometers lager uitkomen. De Mercedes-Benz A-klasse 250e is beschikbaar met een vanafprijs van € 42.195.

mercedesbenz-a250e-EQ badge
mercedesbenz-a250e-seats
mercedesbenz-a250e-sunroof
mercedesbenz-a250e-Back_
Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies