Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
De kans is groot dat je nog nooit van LeEco hebt gehoord. Het is een megagroot Chinees bedrijf dat begonnen is als een soort Netflix in in China maar in tien jaar enorm groot en ook breed is gegroeid. CEO Yueting wilde de nieuwe Elon Musk worden en ook elektrische auto’s gaan maken, maar dat heeft een enorme financiële wissel getrokken op het bedrijf.
Zelfs met een investering van bijna 2 miljard euro begin dit jaar worden de kosten niet gedekt. Auto’s maken is een dure business en het maakt het bedrijf heel snel financieel kapot. De samenwerking die LeEco had met Aston Martin voor een elektrische auto was al afgeblazen, maar het lijkt er nu ook op dat de eigen plannen op de schop moeten.
Faraday away
Dat is heel slecht nieuws voor automaker Faraday Future, of beter gezegd het merk Faraday Future. Dat is namelijk ook niks meer dan de Amerikaanse tak van LeEco’s elektrische auto-divisie. Ook Lucid, die andere Tesla-concurrent uit Californië die goed voor de dag kwam met de Lucid Air, moet het zonder de steun van LeEco gaan doen.
Slecht nieuws dus voor iedereen die dacht met genoeg kapitaal en een leuk design ook een elektrische, liefst zelfrijdende, auto te gaan maken. LeEco is echt een ontzettend groot bedrijf dat zich zo te zien flink vergrabbeld heeft aan deze industrie en als ze niet onmiddellijk stoppen met proberen auto’s te maken is er een heel aanwezige kans dat ze binnenkort failliet gaan.
Het is een les om in het achterhoofd te houden als er weer een startup komt die belooft elektrisch of zelfrijdend transport te gaan revolutioneren: de autobusiness is bikkelhard, zelfs voordat de concurrenten je de kaas van het brood komen eten. Tesla is uniek, al is het maar omdat ze de eerste waren die het ook echt gedaan hebben.
[Afbeeldingen © Kadmy – Fotolia]
Verder lezen over Elektrische auto
Electric05.09.2024
Cupra Born Essential: de instapversie is nog bereikbaarder
Technologie19.08.2024
Hoe Pininfarina & VinFast een opvallende identiteit vanaf nul creëerden
Verwondering01.07.2024
Dit is de Maserati GranCabrio Folgore Tignanello
Electric24.07.2023
De voordelen en het gemak van elektrisch rijden
Electric31.05.2023
Alles wat je moet weten over het leasen van een elektrische auto
Shareables25.05.2023
5 afwegingen die je moet maken bij het afsluiten van een autoverzekering
Electric20.05.2021
Lanova laadpalen brengt slimme laadpaal op de markt
Electric19.02.2021
4 redenen om zelf een laadpaal op eigen terrein te laten installeren
Verder lezen over Tesla
Electric31.05.2023
Alles wat je moet weten over het leasen van een elektrische auto
Technologie26.05.2021
Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y
Tesla wil Autopilot volledig afhankelijk maken van camera's en AI-softwareVerwondering23.04.2021
Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit
Het is kinderlijk eenvoudig om Autopilot voor de gek te houdenSnelheid31.10.2019
Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S
Technologie25.10.2018
Het ongelofelijke is gebeurd: Tesla maakt winst
Model 3 begint vruchten af te werpenTechnologie19.10.2018
Tesla kruipt langzaam richting de échte Model 3 van 35.000 dollar
Een stuk goedkoper, maar nog niet helemaal op het doelTechnologie11.06.2018
Tesla’s autopilot krijgt in augustus de echt zelfrijdende upgrade
Elon Musk dropt aankondiging op TwitterTechnologie29.05.2018