De Peugeot 3008 dubbeltest

De Peugeot 3008 dubbeltest

Peugeot 3008 Hybrid vs. Hybrid4

Vorig artikel Volgend artikel

We weten allemaal dat de Peugeot 3008 al een tijdje te verkrijgen is in Nederland. Maar welke overeenkomsten of juist verschillen zie je als je de Peugeot 3008 naast de Hybrid4 zet? Wij hebben de twee auto's voor je naast elkaar gezet in dit blog en vertellen meer over onze ervaringen. Waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Peugeot_3008_hybrid4_hybrid_double

De Peugeot 3008

Natuurlijk, de Peugeot 3008 is er inmiddels alweer zo'n twee jaar. Maar tot op heden konden we de beide PHEV modellen nog niet (letterlijk) naast elkaar zetten. De 3008 heeft een robuust uiterlijk door het SUV design. Verder is hij ruim van binnen en een fijne hoge zitpositie.

Peugeot_3008_Hybrid_hybrid4
Peugeot_3008_hybrid4_hybrid_tower

Het interieur van de Peugeot 3008

De Peugeot 3008 is een van de eerste modellen waar je de befaamde i-Cockpit in terug kunt vinden. Eerlijk is eerlijk de i-Cockpit blijft een van de sterke punten van Peugeot. De verschillende set-up instellingen geven je de mogelijkheid om de informatie die jij belangrijk vindt weer te geven in de cockpit. Dat de Peugeot 3008 echt gericht is op de bestuurder zie je aan de vormgeving van het middenconsole. Deze is namelijk helemaal richting de bestuurder geplaatst.

Beide auto's zijn voorzien van verschillende afwerkingen in het interieur zoals de toevoeging van een houtmotief- of een stoffen afwerking. De verlichting die over de delen van het dashboard en bekerhouders schijnt geeft een luxe uitstraling tijden het rijden bij duisternis.

Peugeot_3008_interior_hybrid
Peugeot_3008_seats
Peugeot_3008_buttons_interior
Peugeot_3008_hybrid4_i-cockpit
Peugeot_3008_i_cockpit

De hybride aandrijflijn van de Peugeot 3008

Als je de Peugeot 3008 naast de Hybrid 4 zet dan zie je twee identieke auto’s op wat kleine verschillen na zoals optie pakketten en het vermogen. Persoonlijk ben ik fan van de vierwiel aangedreven auto’s. De vermogensafgifte is gewoon beter. Zeker doordat het grote en hoge auto’s zijn, beweegt de carrosserie wat meer dan bij een lage auto. Bij een hoge auto als de 3008 merk je dat sommige wielen wat licht worden bij het sturen en optrekken. De Hybrid heeft dan wat meer moeite om dat vermogen van 225 pk netjes op de weg te houden, want de tractiecontrole grijpt snel in.

Eerlijk gezegd, de normale autorijder gaat hier geen last van ondervinden want je merkt het alleen bij snelle wissels in bochten. Maar, je hebt nu eenmaal 225 pk of zelfs 300 pk onder de kap en dan wil je daar toch gebruik van maken, anders zou je wel een 130 pk benzinemotor kopen.

Dan de Hybrid4: deze auto heeft 75 pk extra en twee extra aangedreven wielen en dat merk je direct. Je merkt een: betere wegligging, betere vermogensafgifte en de Hybrid4 is een stuk sneller.

Peugeot_3008_tail_hybrid_4

Dan nog iets over de accu's

Er komt een moment dat de accu nu eenmaal leegraakt. Met de 3008 kun je effectief ongeveer 45 kilometer volledig elektrisch rijden. Het is mogelijk om op het multimediascherm een optie te activeren waarmee je de accu kunt opladen met de brandstofmotor. Het werkt prima, maar het nadeel is dat de 3008 er ruwweg 1 op 6 van gaat rijden. Onder aan de streep verbruik je meer door de accu op te laden met de verbrandingsmotor om daarna elektrisch verder te rijden, dan wanneer je puur op de brandstofmotor zou rijden.

Doorrijden met een lege accu? Het hybride systeem van de auto blijft inzetten waar nodig. Daar zit dan ook de kracht van dit systeem. Door de versnellingspook in de B-modus te tikken, is het mogelijk om tijdens het uitrollen meer energie te genereren en kun je op een zuinige manier stroom opwekken door af te remmen op de motor. Het systeem doet dit zelf tijdens het rijden. Door dit slimme systeem kwam ik gemiddeld genomen op een rit uit op 20% tot 25% Zero Emission. En dat is met een 'lege' accu best netjes.

De Peugeot 3008 is tevens nog steeds bij te laden met de stekker. Bij een laadpaal heb je voor een volledige lading ruim 4 uur nodig en thuis ruim 7 uur.

Peugeot_3008_hybrid4_front

Welke Peugeot 3008 past bij mij?

Met 5 verschillende motoruitvoeringen is er altijd wel een Peugeot 3008 die bij je past. Wat betreft de hybride techniek gaat mijn voorkeur uit naar de hybrid4 boven de hybrid. Puur vanwege het vermogen en de vierwielaandrijving. Thuis leg je de auto aan de lader en je start altijd met een volle accu. Zo kun je korte afstanden elektrisch rijden, maar blijf je het voordeel houden van een brandstofmotor.

De Peugeot 3008 heeft een vanaf prijs van € 32.380. De hybride uitvoeringen liggen een slag hoger, want voor de hybrid met 225 pk betaal je € 45.160,- en voor de Hybrid4 betaal je € 55.190,-.

Peugeot_3008_hybrid4_taillights
Peugeot_3008_badge
Tim van Osta

Tim is een real petrolhead in hart en nieren. Groot autoliefhebber, motorrijder en natuur gek.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies