Hybrid20.05.2020

De Peugeot 3008 dubbeltest


Peugeot 3008 Hybrid vs. Hybrid4

We weten allemaal dat de Peugeot 3008 al een tijdje te verkrijgen is in Nederland. Maar welke overeenkomsten of juist verschillen zie je als je de Peugeot 3008 naast de Hybrid4 zet? Wij hebben de twee auto’s voor je naast elkaar gezet in dit blog en vertellen meer over onze ervaringen. Waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Peugeot_3008_hybrid4_hybrid_double
Peugeot_3008_hybrid4_hybrid_double

De Peugeot 3008

Natuurlijk, de Peugeot 3008 is er inmiddels alweer zo’n twee jaar. Maar tot op heden konden we de beide PHEV modellen nog niet (letterlijk) naast elkaar zetten. De 3008 heeft een robuust uiterlijk door het SUV design. Verder is hij ruim van binnen en een fijne hoge zitpositie.

Peugeot_3008_Hybrid_hybrid4
Peugeot_3008_Hybrid_hybrid4
Peugeot_3008_hybrid4_hybrid_tower
Peugeot_3008_hybrid4_hybrid_tower

Het interieur van de Peugeot 3008

De Peugeot 3008 is een van de eerste modellen waar je de befaamde i-Cockpit in terug kunt vinden. Eerlijk is eerlijk de i-Cockpit blijft een van de sterke punten van Peugeot. De verschillende set-up instellingen geven je de mogelijkheid om de informatie die jij belangrijk vindt weer te geven in de cockpit. Dat de Peugeot 3008 echt gericht is op de bestuurder zie je aan de vormgeving van het middenconsole. Deze is namelijk helemaal richting de bestuurder geplaatst.

Beide auto’s zijn voorzien van verschillende afwerkingen in het interieur zoals de toevoeging van een houtmotief- of een stoffen afwerking. De verlichting die over de delen van het dashboard en bekerhouders schijnt geeft een luxe uitstraling tijden het rijden bij duisternis.

Peugeot_3008_interior_hybrid
Peugeot_3008_interior_hybrid
Peugeot_3008_seats
Peugeot_3008_seats
Peugeot_3008_buttons_interior
Peugeot_3008_buttons_interior
Peugeot_3008_hybrid4_i-cockpit
Peugeot_3008_hybrid4_i-cockpit
Peugeot_3008_i_cockpit
Peugeot_3008_i_cockpit

De hybride aandrijflijn van de Peugeot 3008

Als je de Peugeot 3008 naast de Hybrid 4 zet dan zie je twee identieke auto’s op wat kleine verschillen na zoals optie pakketten en het vermogen. Persoonlijk ben ik fan van de vierwiel aangedreven auto’s. De vermogensafgifte is gewoon beter. Zeker doordat het grote en hoge auto’s zijn, beweegt de carrosserie wat meer dan bij een lage auto. Bij een hoge auto als de 3008 merk je dat sommige wielen wat licht worden bij het sturen en optrekken. De Hybrid heeft dan wat meer moeite om dat vermogen van 225 pk netjes op de weg te houden, want de tractiecontrole grijpt snel in.

Eerlijk gezegd, de normale autorijder gaat hier geen last van ondervinden want je merkt het alleen bij snelle wissels in bochten. Maar, je hebt nu eenmaal 225 pk of zelfs 300 pk onder de kap en dan wil je daar toch gebruik van maken, anders zou je wel een 130 pk benzinemotor kopen.

Dan de Hybrid4: deze auto heeft 75 pk extra en twee extra aangedreven wielen en dat merk je direct. Je merkt een: betere wegligging, betere vermogensafgifte en de Hybrid4 is een stuk sneller.

Peugeot_3008_tail_hybrid_4
Peugeot_3008_tail_hybrid_4

Dan nog iets over de accu’s

Er komt een moment dat de accu nu eenmaal leegraakt. Met de 3008 kun je effectief ongeveer 45 kilometer volledig elektrisch rijden. Het is mogelijk om op het multimediascherm een optie te activeren waarmee je de accu kunt opladen met de brandstofmotor. Het werkt prima, maar het nadeel is dat de 3008 er ruwweg 1 op 6 van gaat rijden. Onder aan de streep verbruik je meer door de accu op te laden met de verbrandingsmotor om daarna elektrisch verder te rijden, dan wanneer je puur op de brandstofmotor zou rijden.

Doorrijden met een lege accu? Het hybride systeem van de auto blijft inzetten waar nodig. Daar zit dan ook de kracht van dit systeem. Door de versnellingspook in de B-modus te tikken, is het mogelijk om tijdens het uitrollen meer energie te genereren en kun je op een zuinige manier stroom opwekken door af te remmen op de motor. Het systeem doet dit zelf tijdens het rijden. Door dit slimme systeem kwam ik gemiddeld genomen op een rit uit op 20% tot 25% Zero Emission. En dat is met een ‘lege’ accu best netjes.

De Peugeot 3008 is tevens nog steeds bij te laden met de stekker. Bij een laadpaal heb je voor een volledige lading ruim 4 uur nodig en thuis ruim 7 uur.

Peugeot_3008_hybrid4_front
Peugeot_3008_hybrid4_front

Welke Peugeot 3008 past bij mij?

Met 5 verschillende motoruitvoeringen is er altijd wel een Peugeot 3008 die bij je past. Wat betreft de hybride techniek gaat mijn voorkeur uit naar de hybrid4 boven de hybrid. Puur vanwege het vermogen en de vierwielaandrijving. Thuis leg je de auto aan de lader en je start altijd met een volle accu. Zo kun je korte afstanden elektrisch rijden, maar blijf je het voordeel houden van een brandstofmotor.

De Peugeot 3008 heeft een vanaf prijs van € 32.380. De hybride uitvoeringen liggen een slag hoger, want voor de hybrid met 225 pk betaal je € 45.160,- en voor de Hybrid4 betaal je € 55.190,-.

Peugeot_3008_hybrid4_taillights
Peugeot_3008_hybrid4_taillights
Peugeot_3008_badge
Peugeot_3008_badge
Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.

Verder lezen over Peugeot

Welke verschillende typen auto’s zijn er?

Elke auto is weer anders. Groot en klein en licht of zwaar, ze zijn er verschillende soorten en maten. Hieronder leggen we uit welke verschillende typen auto’s er zijn en welke het best bij u past. alle typen auto’s zijn zowel nieuw of occasion beschikbaar. 

Algemeen12.05.2022

Welke verschillende typen auto’s zijn er?

Drie weken met de Peugeot 3008 HYbrid

Als eerste in een rijtje van drie Peugeots die ik de afgelopen weken getest heb stapte ik in de Peugeot 3008 HYbrid. Een model dat al enkele jaren bij de dealers staat, en sinds een jaar nu ook als plug-in hybrid te krijgen is. Dat zorgt niet alleen voor meer rijcomfort, maar ook een (milieu)vriendelijker verbruik.

Hybrid19.12.2021

Drie weken met de Peugeot 3008 HYbrid

De Peugeot 208 maar dan elektrisch

Een van de populairste modellen van Peugeot is geëlektrificeerd. De e-208 is de elektrische variant van de super hippe stadsauto van Peugeot. Dezelfde gave looks van de Peugeot 208 maar dan zonder uitstoot en voorzien v...

Electric02.01.2021

De Peugeot 208 maar dan elektrisch

e-208 Unboring The Future
Peugeot onthult de vernieuwde 3008

Gisteren onthulde Peugeot de vernieuwde 3008 SUV. De onthulling gebeurde via een livestream waar we alle ins en outs te horen kregen. Zo heeft de nieuwe Peugeot 3008 een totaal nieuwe neus gekregen. De nieuwe opzet van d...

Nieuw31.08.2020

Peugeot onthult de vernieuwde 3008

Een kijkje in het creatieve design lab van Peugeot in Parijs

Een paar weken geleden kregen we de vraag: ‘Zouden jullie het leuk vinden om een kijkje te nemen in het creatieve design lab van Peugeot in Parijs?’ Heel eerlijk, we hoefden hier niet heel lang over na te denken. Wan...

Verwondering09.08.2020

Een kijkje in het creatieve design lab van Peugeot in Parijs

Peugeot 508 SW: hybrid, comfort en power gecombineerd

Peugeot is hard op weg om haar gehele modellenreeks een flinke update te geven. Zo is ook de 508 SW helemaal nieuw en is hij uitgerust met de befaamde i-Cockpit en LED slagtanden. Benieuwd wat er allemaal nog meer aangep...

Hybrid17.06.2020

Peugeot 508 SW: hybrid, comfort en power gecombineerd

Unboring the future: de nieuwe Peugeot 2008

Peugeot is een nieuwe koers gaan varen. Daarbij hebben ze een visie voor ogen: 'Unboring the future'. Deze missie zie je goed terug in hun nieuwe Peugeot 2008. Deze is ten opzichte van zijn voorganger uitdagender, stoerd...

Nieuw05.06.2020

Unboring the future: de nieuwe Peugeot 2008

De nieuwe Peugeot 208 is de mooiste binnen het segment

De nieuwe Peugeot 208 is stoerder uitdagender dan ooit. Met zijn optionele felle kleuren, in het oog springende LED dagrijverlichting en de nieuwste i-Cockpit is de Peugeot 208 een bijzonder gave auto die aan de top van...

Nieuw06.05.2020

De nieuwe Peugeot 208 is de mooiste binnen het segment