Fusie tussen PSA en FCA is een feit

Fusie tussen PSA en FCA is een feit

Direct een van de grootste autoconcerns ter wereld

Vorig artikel Volgend artikel

De Peugeot Société Anonyme beter bekend als PSA en Fiat Crysler Automobiles (FCA) hebben een definitief akkoord bereikt over de voorgestelde fusie. Het resultaat is dat na de fusie het nieuwe automobielbedrijf direct een van de grootste autoconcerns ter wereld is. Alleen het Volkswagen concern en Toyota zijn groter.

Het aantal automerken wat binnen het portfolio van het nieuwe bedrijf valt is imposant. Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Maserati, Lancia, Dodge, Peugeot, Citroën, DS Automobiles en niet te vergeten Opel en Vauxhall. Het betekent dat de combinatie PSA/FCA/Opel in vrijwel alle markten over de gehele wereld een sterke footprint gaat krijgen.

Het is voor beide partijen een logische stap als je kijkt hoe op dit moment de machtsblokken in automotive zijn verdeeld. En tel daar nog maar eens bij op de naderende concurrentie uit China die zeker op het gebied van elektrische auto's op langere termijn mee gaat spelen. Het ontwikkelen van nieuwe auto's is sowieso zeer kostbaar. Winnaar op voorhand is FCA omdat zij direct kunnen profiteren van de ontwikkeling en kennis op het gebied van elektrische auto's. Juist PSA heeft hierin de afgelopen jaren enorme stappen gemaakt. Verder lijkt hiermee ook de toekomst voor merken als Alfa Romeo en Maserati veilig te zijn gesteld. Wat er gebeurt met het strategisch beheer van de licentie van Tesla (in bezit van FCA) is onduidelijk.

PSA_FCA
Carlos Tavares en Mike Manley feliciteren elkaar met de voorgenomen fusie

Fusie PSA en FCA

Belangrijkste punten uit het persbericht:

  • De fusie combineert de mogelijkheden van beide bedrijven om de uitdaging aan te gaan om duurzame mobiliteit in de toekomst vorm te geven.
  • Het nieuwe bedrijf wordt de op drie na grootste wereldwijde OEM qua volume en de op drie na grootste op basis van omzet. Dit betekent een jaarlijkse omzet van 8,7 miljoen eenheden en een gecombineerde omzet van bijna € 170 miljard.
  • Creëert een gediversifieerde onderneming met een van de hoogste marges in haar kernmarkten Europa, Noord-Amerika en Latijns-Amerika en de mogelijkheid om de strategie in andere regio's te hervormen.
  • Fusie levert ongeveer € 3,7 miljard geschatte jaarlijkse run-rate synergieën op zonder fabriekssluitingen als gevolg van de transactie.
  • Gecombineerd bedrijf zal investeringen op grotere schaal benutten om innovatieve mobiliteitsoplossingen en geavanceerde technologieën in nieuwe energievoertuigen, autonoom rijden en connectiviteit te ontwikkelen.
  • Breed portfolio van gerenommeerde iconische merken die best-in-class producten aanbieden voor belangrijke marktsegmenten bestrijken en een hogere klanttevredenheid leveren.

Headerfoto: Peugeot e-2008.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies