Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel

Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel

Renault staat op punt 15.000 arbeidsplaatsen te schrappen

Vorig artikel Volgend artikel

De drie automerken Renault, Nissan en Mitsubishi hebben aangekondigd voort te bouwen op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop en door sterk met elkaar de voordelen te benutten van hun posities in de markt gecombineerd met hun geografische sterktes. Dit nieuwe plan omschreven als een 'leader-follower-plan' is vooral een duidelijk herstelplan. Het is een keiharde noodzaak voor de Alliantie want het gaat duidelijk niet goed. Doel is dat het nieuwe plan uiteindelijk een kostenbesparing van 40 procent moet gaan opleveren.

Vorige maand waren er de geruchten dat Nissan zich zou terugtrekken uit Europa hetgeen later door de autofabrikant nadrukkelijk werd tegengesproken. Ondanks de mooie plannen verkeert Renault inmiddels in zwaar weer en staat op het punt om wereldwijd bijna 15-duizend arbeidsplaatsen te schrappen.

Mitusbishi lijkt als enige van de drie autofabrikanten in wat rustiger vaarwater te zitten. Dan zie je ook terug in de plannen voor de toekomst. Het Japanse bedrijf krijgt de kans haar positie met hun PHEV voor het C- en D-segment verder uit te bouwen.

Gezamenlijke inkoop

De deelnemende ondernemingen bouwen voort op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop, door sterk met elkaar de voordelen te benutten van leidende posities en geografische sterktes van de partners

Leader-follower-plan

Het management van de drie ondernemingen onderschrijft de uitgangspunten van het nieuwe leader-follower-plan voor voertuigen, waarvoor zij zullen samenwerken om de standaardisatiestrategie van de Alliantie verder door te voeren voor hun platformen tot aan carrosserieën.

Verder is het plan om per productsegment te focussen op een moedermodel (leader-auto) en zustermodellen, die worden ontwikkeld door de leidende onderneming met ondersteuning van ‘follower’-teams. Andere maatregelen zijn het verzekeren dat de leidende modellen en hiervan afgeleide voertuigen voor elk merk worden geproduceerd met de meeste competitieve setup, inclusief het bundelen van productie waar dat loont. Door te gaan met product-sharing bij lichte bedrijfsauto’s, waar de nieuwe aanpak al een feit is.

Het nieuwe leader-follower-plan zal naar verwachting leiden tot reductie van investeringen tot aan 40% als alle voertuigen onder deze aanpak vallen. Dat voordeel komt bovenop de synergie die nu al wordt bereikt.

Focus Nissan op China, Noord-Amerika en Japan

Binnen dit schema zal Nissan de leider zijn in de referentieregio China, Noord-Amerika en Japan. Renault wordt dat in Europa, Zuid-Amerika en Noord-Afrika en Mitsubishi in ASEAN en Oceanië. Door elke onderneming in zijn respectievelijke regio als referentie te gebruiken, ontstaan mogelijkheden om het delen van vaste kosten te maximaliseren, terwijl elk over meer bedrijfsmiddelen kan beschikken.

Updates van het productportfolio zijn gebaseerd op de nieuwe leader-follower-strategie en afgeleide modellen worden geproduceerd volgens de meest competitieve setup. Zo krijgt Nissan de leiding voor de vernieuwing in het C-SUV-segment na 2025, terwijl Renault dat zal doen in de toekomstige vernieuwing in het B-SUV-segment in Europa.

Alles bij elkaar zullen uiteindelijk bijna 45% van de Alliantie modellen in 2025 ontwikkeld en geproduceerd worden volgens de nieuwe aanpak.

Nieuwe verantwoordelijkheden voor partners

Het nieuwe leader-follower-plan wordt uitgebreid van platforms en aandrijflijnen naar alle sleuteltechnologieën, waarbij elke partner een verantwoordelijkheid krijgt, zoals:

  • Autonoom rijden: Nissan
  • Connected-car technologie: Renault als leider voor Android-gebaseerde systemen en Nissan in Chin
  • E-body, het hart van de elektrische architectuur: Renaul
  • e-PowerTrain (ePT): CMF-A/B ePT – Renault; CMF-EV ePT – Nissan
  • PHEV voor C- en D-segment: Mitsubishi
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies